Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera PERFORERAD FASAD
Lera KAKLAD TUNNEL
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera INDUSTRIROMANTIK
U QE Mosa har en tradition av att knyta konstnäre
r till sig och involvera dem i produktutvecklingen. På Mosa arbetar man enligt cradle to cradle-principen och har högt satta hållbarhetsmål. Det innebär att vissa starka kulörer inte går att skapa, men också att arkitekterna som beställer plattorna lättare lever upp till sina miljömål. Mosa har under åren mött flera kriser, men lyckats ta sig igenom dem. När första världskriget bröt ut kände Regout på sig att det skulle bli en långdragen konf likt. Han beslutade att producera så många keramiska plattor som möjligt innan bränslet till ugnarna tog slut. När det 1917 inte längre gick att få tag i något bränsle var Mosas lager fullt av plattor och försäljningen kunde fortgå trots brist på bränsle. Under andra världskriget kom tyskarna och tog såväl material som maskiner och arbetskraft från fabriken, men Mosa överlevde även detta och 1949 var de tillbaka i normal produktionstakt igen. NÄSTA SVACKA kom 1995. Företaget, vars fokus var privatpersoner och som till skillnad från merparten av den nederländska industrin fortfarande hade sin tillverkning på hemmaplan, hotades av konkurs. De bestämde sig för att byta målgrupp. – Det var nu Mosa började rikta sig till arkitekter istället för till privatpersoner. Det är förmodligen tack vare den här strategin som företaget finns idag. Man började satsa mer på design, den delen blev mycket viktigare än vad den varit tidigare, och det tror jag är nyckeln till företagets framgång. Tack vare det har vi många arkitekter som vill jobba med oss och som hela tiden kommer tillbaka, säger José Maase som arbetat på Mosa sedan 2004. Hon har en examen i industridesign från Design Academy Eindhoven och har tidigare drivit en verksamhet tillsammans med en arkitekt där de gjorde inredningar, utställningar och event i Rotterdam. – Jag tycker om att arbeta med tvådimensionella produkter som textil och keramik och kände ett behov att få gå på djupet, studera en specifik industriell tillverkningsprocess och skapa produkter inom ramen för de begränsningar som processen sätter. Jag kände ett behov av att arbeta på djupet med en produkt, designen och materialet, förklarar hon. Även om arbetet med att leda designteamet på Mosa innebär att hon bara lägger en femtedel av sin tid på att faktiskt formge är hon nöjd med sitt val. – När man kommer på en idé måste man också genomföra den. Man måste engagera människor, se till så att alla jobbar åt samma håll, kanske utveckla ny teknik för att producera. Helst skulle jag såklart vilja ägna mer tid åt formgivningen. Men här är jag inne i tillverkningsprocessen, vilket får mig att se möjligheter med materialet, konstaterar hon. ”Vi vill arbeta hållbart och 99 procent av våra plattor är certifierade.” JOSÉ MAASE, MOSA LERA #2 2017 33
Lera POOLHUSET
Lera KERAMISKA ORNAMENT
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA