STT 1
14 Motor - Temasidor i STT STT Vecka 39 onsdag 23
september 2015 Landets enda Citroën 7C i drift LIMMARED Sedan tre år är Dan Svensson stolt ägare till en Citroën modell Traction Avant B11 7C, en stilikon från 1934 som utgjorde en milstolpe i bilbranschen. Dan öppnar garageporten och där står den, gangstercitt ran. – Ja, den brukar kallas så eftersom den användes i så många gangsterfi lmer, säger Dan och vrider på startnyckeln. Bilen liksom råmar lite och sen är det tyst. – Den startade jätt efi nt igår, men det är inte alltid den vill på första försöket. Inget att förundras över, kärran har ju trots allt hängt med i 81 år. Och på andra försöket spinner den som en katt . Under fl era år hade Dan letat efter en veteranbil. – Pappa hade droskrörelse när jag var liten, T-Ford var det ju på den tiden, 1920- och 30-talet, och jag har alltid tyckt om de där gamla bilarna. Dan letade förutsätt ningslöst och var öppen för alla förslag. Men åren gick och han hittade inget som han direkt föll för. Inte förrän sonen David fi ck ögonen på en Citroën, som dessutom fanns på nära håll, i Gränna. Dan föll direkt. – Gangstercitt ran är ju känd och det fanns många sådana när jag var liten. Den här var dessutom renoverad i originalskick och körklar. Själv har jag varken kunskap, tålamod eller intresse att meka i garaget. Att bilen var från första årgången gjorde den förstås extra intressant. – Modellen var unik när den kom, med självbärande kaross, framhjulsdrift , toppventilare och även utseendemässigt var den något alldeles nytt . Annat som också utmärker den här modellen är symmetrin i designen. – Här fram fi nns dubbla signalhorn, ett på varje framskärm. Baktill fi nns två tanklock och två likadana handskfack på instrumentbrädan. Växelspaken är också annorlunda, där den kommer ut ur instrumentbrädan. – Och luftkonditionering fanns det redan på den tiden, skojar Dan och öppnar framrutan. Vacker i både form och färg, men hur är den att köra? – Första resan, hem från Gränna, var väl ganska bekymmersam. David var med mig och vi kom inte många kilometer innan vi fi ck stopp. Ägaren, Kjell Svensson, som också renoverat bilen, fi ck komma och hjälpa oss. Ja, han fi ck faktiskt komma en gång till strax efter. Det var förgasaren som ställde till problem, men det är ordnat och nu går bilen perfekt. Däremot har Dan bytt bränslepump. – Men den är anpassad för den här modellen. Jag tyckte det kändes säkrare så här, det är inte roligt att bli stående utmed vägen. Styrningen är också något som Dan fått vänja sig vid. – Den har snäckstyrning och vill gärna styra sig själv, så man får passa och parera hela tiden, ”Luftkonditionering fanns redan på den tiden.” DAN SVENSSON men nu är jag van och det är inga problem. Det har blivit många utfl ykter under de här tre åren. – Ja, det är en rolig bil som väcker uppmärksamhet överallt där man kommer. Faktiskt har Dan blivit så förtjust i bilmärket Citroën att han numera även till vardags kör en av modell DS5 från 2012. – Tyckte det kunde vara roligt att ha både den äldsta och nyaste modellen, vilket den var när jag köpte den. ANN-LOUISE KJELLNER redaktion@stthuset.com Citroën Traction Avant 7C B11 1934 Tillverkning: Traction Avantmodellen började tillverkas 1934. Motor: Fyrcylindrig toppventilmotor 1,6 liter 36 hästkrafter. Kännetecken: Framhjulsdrift, självbärande helsvetsad kaross, hydrauliska bromsar runt om, känd för god väghållning och komfort. Förekomst: Bilen gjordes i fyra olika modeller under första året, 7A, 7B, 7C samt en sportmodell 7S. I Sverige fi nns en modell 7B, som är i drift men inte helt i original och av modell 7C är det endast Dan Svenssons som är i drift. Designen på Citroën Traction Avant präglas av symmetri, dubbla signalhorn ... ... dubbla tanklock ... ... och dubbla handskfack. Utrustad med STIHL antivibrationssystem, ekonomisk 2-MIX motor, enkel och bekväm start. BR 350 BR 350 PRIS 4.590:PRIS 4.590:Rek. X.XXX:Tyst och effektivt elektriskt kombinerat blås- och sugaggregat. Svensexa • Möhippa • Kickoff Företagsevent • Gruppsammankomster Detta ingår: Intresserad? Läs mer FINN POWER Erbjudandet gäller t.o.m 151231. Med reservation för tryckfel. 0325-121 50 Nylännesgatan 14, Svenljunga svenljungasagmotortjanst.stihl-viking.se SHE 71 SHE 71 PRIS 1.490:PRIS 1.490:Rek. X.XXX:Äventyrsbana för bilar i Åstarp TILL SALU