STT 1
10 Prisjakt i Gällstad en bilaga som medföljer ST
T Vecka 39 onsdag 23 september 2015 Människor och mode lockar Emma PORTRÄTTET Emma är Grönahögstjejen som började sälja kläder efter studenten. Sedan trivdes hon så bra på Logofactory att hon blev kvar. Det är variationen och mötet med kunderna hon trivs med allra mest. Företagarprogrammet var en bra start, tycker Emma Ullberg om sin bakgrund. – Det var mycket praktiskt, vi drev UFföretag, vi hade mycket marknadsföring och företagsekonomi, säger hon. En bra bas att stå på helt enkelt, för jobb som butikschef. Logofactory ägs av Selected Brands i Göteborg som har ytterligare två outlet butiker, en i Freeport i Kungsbacka och en i Barkaby i Stockholm. – De andra butikerna säljer endast Selected Brands varumärken medan vi också jobbar med andra leverantörer utanför Selected. Helt nya hos oss är Birkenstock och Sebago. Emma började här strax innan studenten, som ett extraarbete. – Det är ett varierande arbete och jag älskar kundkontakten. Sedan gillar hon förstås även kläder, och kontakten med leverantörer. För numer är hon butiks chef med ansvar för schema och en personal på 15 personer. – Genom att vi har öppet varje dag, vardagar till sju och helger till fem så går det åt en del personal säger hon. Hon har också ansvaret för ekonomi och sortiment. Logofactory är egentligen en typisk butik för Gällstad med kvalitetsmärken som Lacoste, Peak performance, Hush Puppies och Cat. – Vi har både säsongens kläder och outlet av tidigare säsonger, säger Emma. I styrelsen för Gällstad & Co, företagarföreningen som jobbar för Gällstad, har Emma suttit sedan hon var 23 år, och är fortfarande yngst där. – Logofactory är en stor butik i Gällstad och det är bra att sitta med i företagarföreningen så vi vet vad som händer när det gäller lokaler och aktiviteter. Då kan vi vara med och påverka. Gällstads handel har till viss del förändrats, tycker Emma, under de år hon arbetat här. Dels har det blivit fler outlets i Sverige vilket gett ökad konkurrens. – Förr kunde man sälja allt bara det var billigt. Nu handlar människor mer hållbart, köper hellre ett bra, dyrare plagg än tre billiga. Hon tycker Gällstad blivit allt duktigare på att ha rätt sortiment som passar de kunder som söker sig hit, kända varumärken. – Men det bygger på att varumärken har en överproduktion, annars blir det inget överskott till outletarna. Kläder och olika stilar är roligt tycker Emma. – Genom kläder kan man ge olika uttryck. Det är intressant. Förr skulle alla klä sig likadant, tycker hon, men nu finns det så många stilar, och man kan ha en helt egen. – Eller kanske ser jag det mer nu eftersom jag själv har blivit lite äldre, säger hon och ler. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com Emmas tre tips för en välklädd höst – Det är roligt med säsongsbyte, satsa på: 1 2 3 RABATT ALLA TYGER 20% Erbj. gäller lördag och söndag 26-27/9. Ulricehamnsv. 5, Gällstad • 0321-718 90 En bra ulltröja, kanske en polo. Ett par mörka, ”raw”, jeans utan slitning. En stor halsduk. Här är Emma klädd i jeans, en grå tröja i ylle och en svart halsduk, allt från Tiger. Torghuset i Gällstad TORGET – VID RONDELLEN – GÄLLSTAD UTFÖRSÄLJNINGTAPETStorlek 36 – 56 20% på alla BH Laurie Emma Ullberg Sysselsättning: Butikschef på Logofactory i Gällstad. Styrelsemedlem i företagarföreningen Gällstad & Co Ålder: 26 år. Bor: I lägenhet i Ulricehamn. Bakgrund: Från Grönahög, gick företagarprogrammet på Tingsholmsgymnasiet. Familj: Sambo och katt. På fritiden: Tränar. Umgås med sambo och vänner. Favoritmärke: Cheap Monday. Egen klädstil: I perioder har Emma klätt sig både i hiphop, och mer uppklätt. ”Min stil numer är avslappnad, kanske mer åt hipster-hållet”. 100:25:-50:Stor sortering Butiken är fylld med härliga höstnyheter! av BH! Underkläder Sockor • Strumpor till barn, dam och herr Hög kvalitet till lågt pris! 0321-711 71 www.2xl.nu 0321-700 02 www.rktextil.se