STT 1
4 Prisjakt i Gällstad en bilaga som medföljer STT
Vecka 39 onsdag 23 september 2015 Lars Holmin, före detta kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn, numer regionpolitiker, provar höstens blazer från Sand och rock i ull från Tiger. För Johan Åhman på Ahman & Nielsen är den personliga servicen viktig. Man kan till och med måttbeställa sin kostym via butiken. Familjen Åhman har nått framgång med sin nisch FAMILJEFÖRETAGET För åtta år sedan byggde de 1 000 kvadratmeter ny butik. Sedan Leif Åhman tagit in sönerna som delägare har konceptet delvis ändrats till nuvarande framgångsrika nisch: kända och starka varumärken med hela koncept. De tre delägarna till Ahman & Nielsen har alla ett gediget klädintresse och branschvana. De har erfarenhet som säljare, agenter, från arbete i klädbutik i Gällstad såväl som i Stockholm, och även med att ta fram kollektioner. – Jag har jobbat i konfektionsbranchen i 34 år, säger Leif Åhman, en av butikens grundare. Hans söner kom in som delägare för tre år sedan. Det tillförde mycket, även många nya varumärken, säger han. – Och genom vår branschvana så vet vi vilka märken som går bra. Nu kan de summera sommaren i Gällstad, som varit bra, bättre än föregående år. När vädret är sämre så shoppar folk mer. – Nu på hösten går det också bra. Då handlar folk mer, det är fler på sommaren som bara tittar. Nu kommer våra stammisar tillbaka. Ahman & Nielsen byggde butik när handeln i Gällstad låg på topp, 2007. Under rekordåren hade byn uppåt 1,3 miljoner besökare om året. Det har sjunkit något, Gällstad når inte lika många i de yngre åldrarna. Men på siffrorna hos Ahman & Nilesen märks det inte, säger de. De yngre är inte deras målgrupp. – Vi kan ha mellan 500 och 1 500 kunder en lördag. Under Gällstaddagarna är det 3 000-4 000 kunder på en dag, säger Robert Åhman. – Gällstad är unikt , det är ingen uppbyggd outletby utan har sitt ursprung i textilindustrin. Var någonstans kan du nå 400 varumärken inom några minuters promenadväg, istället för att springa runt en hel dag i storstan, säger Leif Åhman. Ahman Nielsen skiljer sig från övriga Gällstadshandeln genom att de inte är en outletbutik. De startaäger vår egen lokal och ligger ute på landsbygden, säger Robert Åhman. Var kan du nå 400 promenad. LEIF ÅHMAN de med att köpa in partier, ”poster” som det heter, men har numer enbart ordinarie sortiment. – Vi har starka varumärken som Tiger, Barbour och Odd Molly, men kan hålla lägre priser genom att vi Det blir ett sätt att motivera kunder att åka hit både från närområdet såväl som långt bort ifrån, Småland, Skaraborg, Halland, och Göteborg. De har varumärken som satsar på hela koncept, både för dam och herr. varumärken inom några minuters – Det är inte vem som helst som får bli återförsäljare för sådana varumärken som Bellstaff, Tiger och Sand, säger Johan Åhman. Nu arbetar de för att även få Gant och Ralph Laurent. Här, i en butik i en liten by mitt på landsbygden kan man både få sin kostym ändrad och anpassad av en skräddare, såväl som måttbeställa en ny kostym. – Den sys sedan upp i Tjeckien med en leveranstid på fem-sex veckor, säger Robert Åhman. Hur ser ni på framtiden i Gällstad? – Det vore bra med ännu fler butiker och inte bara kläder. Mer drar fler, säger Johan. – Men det ska vara fria handlare, jag tror inte kedjorna har det lätt här i Gällstad. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com Ahman & Nielsen Startades: 2007 av Leif Ahman med tre andra kompanjoner, som inte är kvar i rörelsen. Lokalerna: 1 000 kvadratmeter butiksyta och 400 övrig yta i lokalerna i Gällstad. Ägare: Leif Åhman och sönerna Johan och Robert, till lika delar. Anställda: Fem från familjen i verksamheten, och ytterligare fyra anställda. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG