Utmärkt Örebro 1
Handelsområden i Örebro komm Marknadsandelar Öreb
ro city och Marieberg svarar för 39 respektive 38 procent av försäljningen i beklädnadshandeln i Örebro kommun. I hem- & fritid kraftigt med för 14 procen kommun. Marknadsandel beklädnadshandeln år 2017 Marknad 13 23% 39% 38% City Marieberg Övrig kommun* *inkl. Aspholmen & Boglundsängen foto Helene Svanholm Stina Storm I början av september presenterades rapporten ”Mätbar stad 2018” på uppdrag av City Örebro. Rapporten har tagits fram av Henrik Vestin på WSP Advisory - ett av världens ledande företag på analyser av den här typen. Där kunde Henrik slå fast att även om cityhandeln generellt tappar i tillväxt så står sig Örebro bra i jämförelse med andra städer. I rapporten har man koncentrerat sig på fyra stora handelsområden i Örebro – Boglundsängen, Aspholmen, Marieberg och City. När det gäller framtiden är det inget domedagsscenario som förutspås, fysisk handel kommer att finnas kvar. Däremot kommer handeln behöva utvecklas för att möta efterfrågan hos de kunder som finns i city. Dagligvaruhandeln växer tack vare befolkningsökningen medan sällanköpshandeln visar på en svagare tillväxt i city. Tittar man på hur Örebro står sig i jämförelse med andra större städer, storstäderna exkluderade, så är det bara Helsingborg som haft en bättre försäljningsutveckling de senaste fem åren. Totalt ligger Örebro på en sjunde plats, strax efter Västerås och med Linköping hack i häl. Handeln i Örebro är stark inom beklädnad där cityhandeln gick bättre än exempelvis Marieberg under 2017. I gengäld är externhandelsområdena starkare inom hem- och fritidsvaruhandeln. Vill man hitta fler ljusglimtar för cityhandeln visar siffrorna från 2017 att city ökar sin omsättning något mer än Marieberg, även om 37 *inkl. Aspholmen & B de sistnämnda har en högre omsättning totalt. Faktum är att alla näringsgrenar inom Örebro city ökar mellan 1-6 procent, med undantag för sällanköpsvaror som stod stilla under förra året. Mest ökade dagligvarusektorn med hela 6 procent mer än föregående år. En av anledningarna till att handeln i city ökar sägs bero på befolkningsökningen. Enligt Stina Storm, vd för City Örebro, har vi även den stora stadskärnan och ett bra utbud både dag- och kvällstid att tacka. Helgen innan den här tidningen kommer ut arrangeras ”Bilar på stan”, ett av många arrangemang som skapar synergieffekter och bidrar till att boosta handeln. I samma andetag kan man nämna Open Art, Live at heart och Spökveckan som andra publika arrangemang som bidrar till en aktiv och därmed attraktivare stadskärna. – Vi går mot en allt mer upplevelsebaserad shopping där stadskärnans handel kompletteras med många typer av upplevelser. Allt fler tjänster kombineras med traditionell shopping och olika mat- och fikaupplevelser ger mersmak, säger Stina Storm. Hon påpekar också att man behöver ta in hela utbudet när man tittar på hur attraktiv stadskärnan är. – Stadskärnans fik och restauranger visar en tillväxt på 45 procent under åren 2012 till 2017, vilket kan jämföras med rikssnittet på 24 procent. Hotellen visar en omsättningsökning på 41 procent vilket är högre än rikssnittets 32 procent.