Utmärkt Örebro 1
foto Tomas Karlsson Handelsområden i Örebro kommu
n Marknadsandelar Örebro citys andel av den totala detaljhandelsförsäljningen i Örebro kommun uppgick till 19,2 procent år 2017. foto Helene Svanholm Bland samtliga stadskärnor i kommungruppen Större städer och som även har ett IKEA-varuhus är det endast Uppsala city och Umeå city som har en högre marknadsandel än Örebro city. Framtidens shopping Citys andel av försäljning i hela kommunen, total detaljhandel år 2017. Kommuner i kommungruppen Större städer som även har ett IKEA-varuhus. Tittar man i spåkulan uppger Svensk handel att butikerna ser ut att bli kvar i centrum, men att de kommer att ändra karaktär. Idag börjar allt fler butikskedjor ställa om sina butiker till utlämningsställen som är kopplade till deras e-butiker. Redan idag går sju av tio e-handelsbeställningar till ett utlämningsställe i närheten av bostaden och där har cityhandlarna en utmaning att ta sig an. En möjlig trend för fysiska butiker är att de digitaliseras för att öka shoppingupplevelsen. En annan är så kallade branschglidningsbutiker – exempelvis klädbutiker som satsar på frisörtjänster eller delikatessbutiker som satsar på en restaurangdel. Den kanske mest futuristiska typen av nya butiker är självbetjäningsbutiker. I såväl Kina som USA pågår en utveckling mot butiker som innehåller varor men saknar personal. Varorna registreras automatiskt när kunden plockar upp dem och betalningen görs automatiskt när kunden lämnar butiken. Svensk handel uppger att svenska butiker ser allt ljusare på framtiden. Enligt en undersökning gjord i september ökar framtidstron bland de fysiska butikerna, detta samtidigt 14 10% 15% 20% 25% 0% 5% Uppsala Umeå Örebro Linköping Karlstad Gävle Helsingborg Kalmar Västerås Jönköping Sundsvall Uddevalla 20,9% 20,2% 19,2% 19,1% 19,0% 18,9% 18,2% 17,6% 15,4% 15,1% 13,9% 10,3% som optimismen hos e-handlarna går åt motsatt håll på grund av minskad tro på lönsamhet. Däremot är framtidstron generellt fortfarande högre bland e-handlarna. – Tillväxten i handeln sker främst på nätet, vilket gör att framtidstron är högre bland e-handlarna. Samtidigt som möjligheterna på nätet är enorma gör den hårda konkurrensen att prispressen är hård. Att få till en lönsam e-handel är en utmaning för många handlare, säger Johan Davidson som är chefsekonom på Svensk handel. 38