Tidningen Energi 1
Tema Fjärrvärmens utmaningar Vi undersöker möjlig
heterna att utnyttja vår produktion och infrastruktur till mer än att enbart producera värme och el. Johan Thelander, Karlstads Energi menar också att energibolagen har blivit bättre på att kommunicera hållbarhetsfrågor och där man med lösningar som CCS och avgiftning – genom energiåtervinning av avfall – kan komma att bli en än viktigare spelare miljömässigt. Mårten Haraldsson vid Profu håller med Daniel Lundqvist om de framsteg som görs, men båda betonar att det behöver göras betydligt mer. Mårten Haraldsson har länge arbetat med fjärrvärmefrågor på ett strategiskt plan. Han har nyligen tagit fram en projektplan för Fjärrvärmens affärsmodeller 2.0 tillsammans med Anders Sandoff, lektor på Handelshögskolan i Göteborg. – Under åren 2010–2013 genomfördes forskningsprojektet Fjärrvärmens affärsmodeller. Startskottet för det projektet var att fjärrvärmebolagen och deras agerande på marknaden var ifrågasatta av främst kunderna, berättar Mårten Haraldsson. på Innovation Park. Tillsammans med andra kan vi undersöka möjligheterna att bredda verksamheten och utnyttja vår produktion och infrastruktur till mer än att enbart producera värme och el, säger Johan Thelander. A Fjärrvärme är ifrågasatt på flera olika sätt och slår mot själva kärnan i affärsmodellen. Mårten Haraldsson, Profu. 22 NR 1 2021 TIDNINGEN ENERGI tt jobba med utveckling via partnerskap, på det sätt som Karlstad Energi och många andra energibolag gör i allt större utsträckning, blir allt viktigare. Det menar Daniel Lundqvist, som ansvarar för marknadsfrågor kring fjärrvärme och fjärrkyla på Energiföretagen: – Att jobba med basen i företaget – produktionen och distributionsnätet – samtidigt som man ska arbeta med kundnära snabbfotade affärer är en tuff utmaning, särskilt för de företag som inte är så stora att de har egen kompetens för båda dessa områden. – Där bli partnerskap allt viktigare. Då kan man få in kompetens i bolaget som man själv inte besitter. Även om det verkligen inte saknas utmaningar för fjärrvärmebolagen, tycker Daniel Lundqvist samtidigt att det finns mycket bra som görs. Han pekar på att fjärrvärmebolagen har blivit betydligt bättre på kundrelationer och kundsamarbeten jämfört med för tio år sedan, då kritiken från många kunder var hård. Han F orskningsprojektet ledde till en rad förändringar hos fjärrvärmebolagen, framför allt genom en ökad kunddialog och en mer moderat prisutveckling på fjärrvärme. – Nu står fjärrvärmebolagen för delvis nya utmaningar, där den kanske allvarligaste är att själva produkten fjärrvärme är ifrågasatt på flera olika sätt och slår mot själva kärnan i affärsmodellen, säger Mårten Haraldsson. Han pekar på att fjärrvärmen åstadkommer en rad fördelar genom att energiåtervinna avfall, elda svåra restbränslen från skogen, använda spillvärme och att producera el och värme i kraftvärmeverk. – Idag är flera av dessa nyckelresurser ifrågasatta, både att förbränna avfall och restprodukter från skogen. Kraftvärmen värderas visserligen högt av politiker, men i praktiken införs allt fler styrmedel som motverkar den. – Vi har fått signaler att branschen famlar och samtidigt behöver energibolagen snabba på förändringstakten. Jag hoppas därför att vi kan genomföra Fjärrvärmens affärsmodeller 2.0, för det krävs att branschen nu tar ett helhetsgrepp om frågorna, avslutar Mårten Haraldsson.