Tidningen Energi 1
Mölndal Energi prisas för sin blogg Bästa bloggen
i energibranschen görs av Mölndal Energi. Det är kommunikationsbyrån Navigator som rankat Sveriges bästa bransch bloggar. Mattias Sjöstrand är kommunikationschef på Mölndal Energi. Grattis till utmärkelsen. Hur känns det? – Vi är både stolta och glada. Det är alltid roligt att få extern uppmärksamhet när man jobbar med något länge och målinriktat. Vilken är målgruppen? – Vi har en blogg för företag och en för privatpersoner. Och vi pratar på gräsrotsnivå till privatkunder och skriver på ett sätt som är lätt att förstå. Vi försöker sätta oss in i vilka energifrågor som är viktiga för företag och skriver om det till dem. Det finns förstås en del material som är ganska lika, till exempel hållbarhet. Men vi försöker att inte bara prata teknik och kilowattimmar. Är bloggen en effektiv kanal? – Ja, vi har valt den här vägen för att vi vill skapa engagemang och relationer. Det är många andra som jobbar på samma sätt i andra branscher, men jag tror det är mer ovanligt i energibranschen. För oss är det här ett bra sätt att vara relevanta för befintliga kunder och intressera morgondagens. Vad är det smarta med bloggen? – Vi bjuder inte bara på innehåll, utan försöker hela tiden locka till att man ska vilja veta mer, inleda en relation och sedan bygga vidare på den. Det är ett intensivt strategiskt arbete, och vi publicerar nytt material varje vecka på båda bloggarna. Hur mycket tid lägger ni ner? – Det tar ganska mycket tid. Men detta är en viktig del i vår marknadsföring och vårt varumärkesbyggande. Vi satsar på det. MALIN AGE Läs mer här: blogg.molndalenergi.se 12 NR 1 2021 TIDNINGEN ENERGI Så ska elnätsbolagens kunddialog stärkas Elnätsföretagen måste bli mer transparenta och ge tydligare information. Det är bakgrunden till Elnätsdialogen, där nio elnätsföretag satt långsiktiga mål för sin kunddialog. Stora prishöjningar hos många elnätsbolag samtidigt som en elhandlarcentrisk modell ryckte allt närmare. Det var bakgrunden till att Nätverket Elnätsdialogen bildades av nio regionala elnätsbolag våren 2019. – Vi såg att vi måste göra en insats för branschens image. Samtidigt skaffade sig allt fler kunder elbilsladdare och solceller. Det ställer nya krav på elnätsföretag och ökar trycket kring kapacitetsfrågor, säger Per Everhill, projektledare för Elnätsdialogen och till vardags ansvarig för public affairs på Tekniska verken. Under 2020 har bolagen i Elnätsdialogen gjort kundundersökningar och intervjuer med några av sina större kunder, vilket har resulterat i ett antal målsättningar. – Kunderna vill ha skräddarsydd och individuell information om kostnader. Vi ska ge en elnätsbudget som sträcker sig över en längre tid och informera om incitament för att utnyttja elnätet mer effektivt. En annan fråga rör anslutningsprocesserna, som behöver bli enklare och tydligare att följa steg för steg. Detta blir extra viktigt i takt med att alltfler elanläggningar ska anslutas. Även det framtida effektbehovet ska fortlöpande diskuteras med de stora kunderna och med kommunen. Elnätsdialogen har satt upp målsättningar inom fem områden som ska följas upp årligen. – Bolagen har kommit olika långt och har inte samma förutsättningar att nå målen. Vi ska lyfta goda exempel och lära av varandra. Det viktiga är att målen nås – inte hur de nås, säger Per Everhill. De bolag som ingår i Elnätsdialogen är: Tekniska verken, Falu Energi & Vatten, Skellefteå Kraft, Öresundskraft, Växjö Energi, Kraftringen, Mälarenergi, Jönköpings Energi samt Luleå Energi. JOHAN WICKSTRÖM FEM OMRÅDEN DÄR FÖRETAGEN SKA BLI BÄTTRE Elnätsdialogen har satt upp målsättningar inom följande områden: • Pris- och marknadsinformation • Elanvändning • Störningsinformation • Anslutningsprocess • Producentinformation.