Ungdomsböcker 2020/2021 1
På Elinsborgsskolan i Tensta är alla med och väck
er böcker! Idrottslärarna ordnar bokgympa, rektorn och receptionisten inviger väcklinorna, och på slöjden sys boksovsäckar. Här väcks det över 600 böcker! Och som avslutning är det lärarna och eleverna själva som väcks med en smarrig bokfrukost… Det började med att skolbibliotekarien Johanna Klahr samlade de tio eleverna i biblioteksrådet omkring sig. Vad för läsprojekt skulle de hitta på härnäst? De hade involverat hela skolan i att bli superläsare förra läsåret, och letade nu efter nya idéer…. Så fick de syn på Barn- och ungdomsbokskatalogen som nyligen anlänt till skolan. Väck boken presenterades. Kunde det vara något för dem? Ja, varför inte? De tog sig an utmaningen. Hela skolan deltog och väckte böcker – från sportlovet fram till påsklovet, och deras påhittighet, engagemang och fina samarbete imponerade på oss. De utses nu till Årets bokväckare 2020! Så här gick det till: Startskottet gick innan sportlovet. Då fick alla elever se en trailer som visade ett ödsligt bibliotek med sovande böcker – nu var det dags att väcka dem! Alla elever uppmuntrades att låna och läsa böcker från skolbiblioteket. Varje vecka fick alla klasser en boksovsäck fylld med sovande böcker från skolbiblioteket att väcka i klassrummet. Boksovsäckarna hade eleverna i biblioteksrådet sytt i slöjden till sin klass. När de läst en bok och skrivit en läsväckardagbok eller ritat en bokväckarserie fick de hänga upp sin bokväckning på väcklinor utanför skolbiblioteket. Och det var inte bara eleverna som läste. Skolans rektor och receptionist var först med att hänga sina boktips på väcklinorna utanför bibblan. För varje läst bok fick den som läst välja en pin att sätta på tröjan, och boken fick en guldstjärna. – Guldstjärnorna gör att alla nu kan se på bokhyllorna vilka böcker som blivit väckta i biblioteket, säger skolbibliotekarien Johanna Klahr. 9 Var bokväckningarna för kortfattade blev det bakläxa, berättar eleverna. Du kan inte bara skriva att boken var bra, du måste berätta varför den var bra, sa skolbibliotekarien Johanna Klahr. Så man kunde inte fuska. Målet som biblioteksrådet satte upp med Väck boken var ambitiöst: de satsade på att få till tusen bokväckningar innan påsklovet. Men sedan gjorde corona-situationen att många elever var frånvarande. De elever och personal som var kvar i skolan kämpade på och fyllde alla boknypor som var uppsatta på väcklinorna. Resultatet blev drygt 600 bokväckningar – det var fler än tre per elev! Vad var då bäst med Väck boken, frågar vi bokväckargänget. – Att man fick läsa mer. Nästan hela skolan läste. I min förra skola läste vi inte så mycket, säger Hadize Bayat i klass 3A. Hennes favoritbok är Trollets hjärta som innehåller ”lite kärlek, lite saga, och lite troll”. Komal Komal i 5B har också börjat läsa mycket mer, och hon är inte rädd för tjocka böcker. Trots att det bara var några år sedan hon kom till Sverige, väckte hon flest böcker i sin klass. Boken hon gillade allra mest var Kram från Alice, som hon håller hårt i famnen.