AMES 1
KRÖNIKA Mikael Laweby Laboris – leder dig mot dit
t nya mål (en del av Koching AB) Jag är utbildad till Professionell Coach - har en certifiering som Professionell Certifierad Coach inom ICF, International Coaching Federation och certifierad karriärcoach. Coachar de som vill byta karriär eller som är mellan två jobb. VAD ÄR DITT VARFÖR? Har du funderat på den frågan – ”Vad är ditt varför”? Den är inte lätt att svara på. När du träffar en ny person och ni småpratar så kommer det gärna in på vad för jobb, vilken roll, vad man åstadkommit m.m. Det är givetvis inte irrelevant – men varför gör du det du gör? Vad är det som har gjort att du befinner dig här och nu just detta datum? Vad för beslut har tagit dig hit? Vilka har påverkat dig under åren? Vilka lärdomar har du fått? Du får nu en övning av mig. Beskriv dig själv för någon i din närhet, någon du känner eller inte känner, utan att ta med vilken utbildning, jobb, eller roll du har. Hur gick det? Kunde du beskriva dig själv utan att nämna din utbildning eller vad du har gjort/gör i din yrkesroll? Hoppas att det gick. Varför beskriva sig själv utan att nämna vad du gör? Jo du ska skapa en känsla vem du är. Inte berätta om dig själv i faktatermer. Berätta varför du gjort det du gör eller vad du vill göra i framtiden. Med ditt varför kommer andra att komma ihåg dig, känna igen dig, känna igen sig själva i dig. Du bygger upp denna känsla. Andra attraheras av att få en känsla. Jag ska beskriva fakta om en produkt. Följande är fakta: Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör E150d), surhetsreglerande medel (E338), naturliga aromer (inkl. koffein). Om vi gör det med känsla istället: ”XXXX-XXXX gör maten bättre”, ”Festen börjar här”, ”Have a XXXX and a smile”, ”Taste the feeling”. Det är några slogans man har använt för denna produkt genom åren. Vad gör dig intresserad av produkten – fakta eller känsla? Troligen känslan. Om du beskriver dig själv utifrån fakta eller känsla, vad kommer andra att komma ihåg? Känslan! Försök att börja beskriva dig från känslan vad du gör och varför du gör det. Du kommer till slut få mitt varför; Genom åren har jag bytt arbetsplatser och yrkesroller flera gånger. Dessutom har jag varit mellan jobb vid några tillfällen. Detta har självklart gjort att jag har funderat på hur ska jag finna en sysselsättning som jag trivs med och tycker är kul. Dessutom behöver jag kunna försörja min familj och mig själv. Detta har oroat mig såklart under dessa tillfällen. Nu gör jag det som jag trivs med. Jag får hjälpa andra att hitta sitt nya jobb, så att de slipper ha samma oro och funderingar som jag har haft. Andra får ett mer innehållsrikt liv. Hur kändes den? Om du skulle beskriva dig på ett likande sätt, kommer andra att få en känsla av dig och ditt varför. Detta kan du mycket väl använda dig av när du ska söka ett nytt jobb – att beskriva ditt varför. PS1 Nästa gång vi träffs – berätta för mig ditt varför. DS1 PS2 Vad är det för produkt som jag beskriver med fakta och känsla? DS2 ® Vi hjälper företag att växa och expandera såväl nationellt som internationellt Maminza Advokatbyrå AB Järnvägsgatan 10, 582 22 Linköping, Sweden Sankt Annegatan 7, 611 34 Nyköping, Sweden Tel (växel): 010 - 165 00 30 www.maminza.com 10