Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | RESA FRÅGA TIM Bästa biljetten från
Flen till Stockholm? Jag kommer att flytta till Flen och resa till Stockholm cirka 15 dagar i månaden. Vilket är det bästa alternativet om jag dessutom kommer att behöva åka vidare med SL? Joakim Hej Joakim! Kul att du ska flytta till Flen. Reser du så mycket som 15 dagar tur och retur är ett månadskort det mest prisvärda alternativet. En TiM kombi SJ + SL kostar 3 314 kr. För cirka 340 kr extra i månaden kan du även resa obegränsat med både SL och Länstrafiken Sörmland. Läs mer på: www.tim.se/lokaltrafik och www.tim.se/pris. Trevlig resa! Klas Bringert Åka annan sträcka? Jag har ett kort på sträckan Stockholm—Eskilstuna men ska i morgon åka till Sala. Kan jag använda mitt kort även på den sträckan? Anna Hej Anna! Tack för din fråga. Om du vill resa på en annan sträcka än den du har som reseprofil kan du ladda pengar (reskassa) på ditt kort och köpa en biljett via knappen ”Köp resa” i SJ Regional automaten. Om du har ett månadskort Stockholm—Eskilstuna har du tyvärr ingen nytta av det om du ska resa till Sala via Västerås. Se giltiga resvägar under Prisinfo på www.tim.se. Trevlig resa! Klas Bringert Frågor och synpunkter till TiM? Ställ frågor, rapportera problem och hjälp oss med förslag och idéer via: www.tim.se/kundforum 14 En miljard kronor förstärker säkerheten På fem år ska antalet dödsfall på svensk järnväg halveras. Det är Trafikverkets mål fram till år 2020. — Det är en tydlig inriktning vi jobbar efter, säger Stephen McLearnon, nationell projektledare på Trafikverket. Varje år dör mellan 70 och 110 personer på svensk järnväg. 70 procent av dessa olyckor är självmord medan övriga 30 procent är personer som av misstag hamnat på spåret, plankorsningsolyckor och elolyckor vid högspänningsanläggningar. I Region Öst, som omfattar alla länen i Mälardalen utom Stockholm, ligger antalet olyckor på ungefär samma nivå som tidigare år. Under perioden 2005—2014 har cirka 200 personer omkommit efter att ha blivit påkörda av tåg. Sedan ett par år arbetar Trafikverket efter målbilden att till 2020 ska antalet dödade och allvarligt skadade ha minskat med hälften jämfört med 2010. Metoden inriktar sig på att förhindra, försvåra och upptäcka. I hela landet investeras cirka 1 miljard kronor för att förstärka säkerheten fram till 2020. — Vi sätter upp stängsel till en kostnad av 50 miljoner kronor. Hittills har vi monterat 4,5 mil stängsel som är över två meter höga och svåra att klippa sönder, säger Britt Lisra, som arbetar regionalt med trafiksäkerhet. Hon pekar också på att branta slänter kan vara ett skydd, liksom bullerplank vid spåret. På stationerna kan Trafikverket montera skydd vid plattformsändarna och förbättra skyltningen. — För att upptäcka rörelser intill spåret röjer vi bort sly och annan vegetation. Vi utreder vilka platser som kan vara tänkbara för kameraövervakning, och ett pilotprojekt för detta pågår i Skåne. Kameraövervakning kan vara en lösning på platser där det av olika orsaker inte går att stängsla effektivt, säger Britt Lisra. Med bra rutiner och fungerande kommunikation mellan tågtrafikledning, polis, räddningstjänst och stationspersonal går det sannolikt att ingripa tidigare om risker finns för olyckor i spåret. Nya rutiner är framtagna som ska tillämpas då obehöriga beträder spåren, så kallat ”spårspring”. De här rutinerna medför nödvändiga tågstopp och hastighetsnedsättningar som kan leda till tågförseningar i vissa områden. Mottot är säkerheten framför allt. Har satsningarna haft någon effekt? — Effekterna kan vi mäta först på längre sikt, tidigast 2017. Det är en process på ett par år, från beslut till att stängslen står på plats ute längs linjen och det återstår fort farande att stängsla några sträckor. De åtgärder vi gör som ska förhindra att människor tar sig in på spårområdet leder till ökad säkerhet och mindre störningar för tågtrafiken, säger Stephen Mc Learnon. Att halvera antalet dödsfall på svensk järnväg på fem år — är det rimligt? — Vi har identifierat de platser där flest personpåkörningar inträffar och arbetar målmedvetet för att skapa en säker anläggning. Vår bedömning är att vårt uppsatta mål om en halvering till 2020 jämfört med 2010 kommer att uppnås. Text: Peter Nyström Trafikverket satter upp stängsel till en kostnad av 50 miljoner kronor för att förhindra olyckor. FOTO: TRAFIKVERKET