Tillsammans i Mälardalen 1
Klimatsmartare Arbetsgivaren, medarbetaren och sa
mhället — alla vinner på att vi reser klimatsmartare. Över 50 företag, landsting och kommuner har inlett en systematisk process för att sänka sina utsläpp och kostnader, med hjälp av en analysmodell som utvecklats av KTH-forskaren Markus Robèrt. CERO heter modellen, som är ett resultat av Markus Robèrts doktorsavhandling på KTH för sju år sedan. — Det är en metod för att analysera tjänsteresor och pendlingsresor, och hitta de åtgärder som innebär störst besparingar — både ekonomiskt och miljömässigt. Tillsammans med bland annat ekonomer och IT-experter går han igenom uppdragsgivarens resor och föreslår åtgärder. Hittills har tolv organisationer hunnit följa upp sina resultat, och genomgående har utsläppen sänkts med mellan 8 och 24 procent. För flertalet har det även inneburit besparingar av miljonbelopp. — För att nå målen krävs att både personalens tjänste- och pendlingsresor inkluderas i klimatarbetet. Och det kräver i sin tur nya, tvärvetenskapliga arbetssätt, säger han. Tydliga mål I korthet innebär CERO en grundlig analys av organisationens klimatmål, där man tittar på kostnader, klimatpåverkan och resmönster. Bland annat kartläggs hur de anställda reser samt vilka fordon organisationen äger och hur de används. — Resultatet blir ett smörgåsbord av väldigt tydliga åtgärder, typ ”17 bilister ska åka kollektivt till jobbet i stället” eller ”ett möte per månad sker virtuellt i stället för att deltagarna flyger för att träffas”. Dessa åtgärder i kombination kan bidra till stora energivinster. En av de kommuner som har tillämpat modellen är Sundbybergs stad, som 2013 fick pris för lägst nivå av koldioxidutsläpp per anställd av 28 kommuner och landsting. — Modellen visar väldigt tydligt vilka områden man behöver förbättra. På ett konkret och enkelt sätt framgår även de ekomiska fördelarna för en organisation som vår. Och åtgärderna blir lättare att genomföra när de vilar på en vetenskaplig grund, säger Angelica Aronsson, miljösamordnare på Sundbybergs stad. Uppmuntra kollektivt resande Exempel på åtgärder som Sundbybergs stad har genomfört är en elbilspool, lär dig cykla-kurser, telefonkonferenser och olika åtgärder för att uppmuntra kollektivt resande. — Med stöd av CERO-analysen har vi omsatt vår politiskt beslutade resepolicy i praktiken, och därmed kunnat ställa om vårt resande. Och eftersom resor till och från arbetet är den största energitjuven har detta gett resultat i form av sänkta kostnader och lägre utsläpp, säger Angelica Aronsson, som får stöd av Markus Robèrt: — De organisationer som har lyckats bäst är de som fått medarbetarna att resa kollektivt till jobbet. Arbetspendling är den största utsläppsposten, och när folk tar egen bil till jobbet använder de den ofta i tjänsten mot milersättning. Utmaningen är att göra det lätt för medarbetarna att välja klimatsmarta transporter. Och det är lika mycket en fråga om personalpolitik som om hållbarhet och miljö. Text: Krister Insulander CERO-hero Markus Robèrt CERO-PROCESSEN I SJU STEG • En webbenkät skickas till alla medarbetare med frågor om deras resvanor. • All data om tjänsteresor gås igenom. • Analys av ovanstående (tar cirka fyra veckor). • En workshop med beslutsfattare i organisationen, där man sätter mål och bryter ner dessa till ett åtgärdsprogram. • En handlingsplan med tider, ansvar etc. • Ett interaktivt planeringsverktyg som hjälper organisationen i arbetet för att nå klimatmålen. Vissa driver detta själva, andra anlitar Markus Robért för att få kontinuitet i arbetet. • Uppföljning varje eller vartannat år. På skridsko till jobbet Att ta cykeln till pendeltågsstationen — eller hela vägen till jobbet eller skolan — är ju inte så ovanligt. Men att åka skridskor hör knappast till vanligheterna — trots att det nordiska klimatet faktiskt erbjuder goda möjligheter. I Edmonton i Kanada vill man nu göra något bra av det kalla klimatet genom att skapa en 11 kilometer lång isbana in till stadens citykärna. Idén kommer från en arkitekturstudent vid namn Matthew Gibbs som vill få stadens medborgare att älska vintern i stället för att se den som en förbannelse. Kanske kan vi frysa våra svenska cykelbanor till vintern? Läs mer på www.facebook.com/ EdmontonFreezeway 18 Nya möjligheter för medelålders människor i lycra!