Tillsammans i Mälardalen 1
Nu kan även Maria Montazami bära reflex med stil.
Lilla r eflexskolan Pendeltågen ser in i framtiden Stockholmståg, som kör pendeltågen i Stockholm, har tillsammans med matematikern Wilhelm Landerholm tagit fram ett prognosverktyg som genom en algoritm ska förutse förseningar i kollektivtrafiken redan två timmar innan de händer. — Vi har hittat ett sätt att omvandla all den enorma mängd data som pendeltågen genererar till prognoser som hjälper oss att förutse förseningar redan innan de inträffar, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg. Genom en avancerad algoritm och stora mängder historisk trafikdata kan tjänsten i realtid upptäcka riskfaktorer i pendelnätet och bedöma effekterna av dem. En matematisk modell omvandlar historisk trafikdata till prognoser för varje enskilt tåg i pendeltågssystemet. Det innebär helt nya möjligheter att minska antalet förseningsminuter och även att ge resenärerna tidig trafikinformation. Prognostjänsten kan upp till två timmar innan ankomst eller avgång varna för en störning som kommer att påverka tågets ankomst och avgångstid. Samtidigt räknar också prognostjänsten ut hur andra tåg i systemet kommer att påverkas, vilket ger nya beräknade ankomsttider för alla berörda tåg helt automatiskt. Informationen kommer dels att användas av trafik ledare för att minska störningarna i trafiken, dels för att ge dig som resenär värdefull information via en app. — Syftet är att minska antalet förseningsminuter genom bättre beslutsunderlag för trafikledningen, men också att ge bättre trafikinformation till resenärerna. Appen Pendelprognosen testas just nu för fullt och ska gå att ladda ned senast vid årsskiftet. I appen kommer du även att kunna se var i tåget det finns lediga sittplatser och var det är fullt. SL:s pendeltåg inklusive Uppsalapendeln är först ut. Slår försöket väl ut kan tekniken överföras till andra trafikslag och städer. Här kan du se pågående test av prognosen i realtid: pendelprognos.technology. Text: Sofia Hällsten Foto: Stockholmståg Nu är det hög tid att leta fram reflexerna. Risken att bli påkörd av en bil är tre gånger så stor i mörker som i dagsljus. Redan i skymningen ökar risken. Att bära reflexer är ett enkelt och billigt sätt att minska risken. Långt ned på ben och armar är bästa placeringen för dina reflexer. De syns bäst om de är i rörelse. Med reflexer syns du när du går över gatan. Du syns också på långt håll när du till exempel står vid en busshållplats, vilket gör att bussföraren kan sakta in i god tid. De flesta olyckor där gående skadas när det är mörkt ute, sker i tättbebyggda områden med gatubelysning. Gatubelysningen gör att du själv ser, men det innebär inte att du syns. Tänk på att du som är ute och går eller cyklar ser bilen långt innan bilisten ser dig. Visste du att en reflex blir sämre med tiden och bör bytas ut mot en ny efter ungefär tre år? Testa din reflex genom att placera den i ett mörkt rum och lys på den med en ficklampa på minst fyra meters avstånd. Källa: Trafikverket Spring inte eſter bussen! Spring aldrig eſter bussen när den har lämnat sin hållplats! Om föraren inte ser dig och kör vidare så finns det en risk att du skadas allvarligt. Särskilt stor risk är det om bussen svänger. Föraren får av säkerhetsskäl inte släppa på eller av resenärer på annan plats än vid en hållplats. Om föraren öppnar dörren kan det även hända att bakdörrarna öppnas om någon står nära. Så för din egen och andras säkerhet — spring aldrig eſter bussen! 9 du kommer att möta en lång, mörk främling