Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | AVGÅNG Jan Kyrk vd Trafik i Mälarda
len Förändring genom samverkan Häromdagen fick jag frågan: Vad är TiM? Jag berätta de att TiM inte bara är en tidning, ett nyhetsbrev, en webbplats och olika former av biljetter. TiM är alla de aktiviteter som vi gör i samverkan mellan SJ och kollektivtrafikmyndigheterna i de sex länen runt Stockholm. Våra gemensamma mål är fler, snabbare, enklare och mer prisvärda och pålitliga resor. Samverkan sker genom permanenta arbetsgrupper, dit även Trafikverket, Jernhusen med flera bjuds in. Genom avregleringen av tågtrafiken kommer formerna för denna samverkan att förändras, men aldrig upphöra. Resenärerna kräver helt enkelt att branschen samverkar i viktiga frågor. En av TiMs arbetsgrupper heter Marknad & Försäljning. Arbetsgruppen har sett till att införa TiM komplett — en biljett som gäller för gränslösa resor i hela Mälardalen. Den naturliga fortsättningen på detta blir den kommande förändringen som går under arbetsnamnet ”Mälardalstaxan”. Från hösten 2017 kommer detta att innebära giltighet för månadskort på anslutande trafik i de län där tågresan startar respektive slutar — utan extra kostnad! Arbetsgruppen Planering & Kvalitet studerar hur trafiken kan utvecklas och förbättras. Sedan i december 2014 finns det bättre förbindelser på sträckan Örebro— Eskilstuna—Stockholm. Glädjande är också att punktligheten generellt har ökat med flera procentenheter på merparten av Mälardalslinjerna sedan 2010. Arbetsgruppen är dock noga med att poängtera att punktligheten måste bli ännu bättre. Varje nummer av denna tidning har ett tema, som återkommer varje år. Höstens tema är säkerhet och trygghet. En tåg- eller bussresa är inte bara ett sätt att utnyttja restiden, utan också ett säkert sätt att resa. I detta nummer manar vi till försiktighet, till exempel när man står och väntar på bussen, och tipsar om våra reflexsnören så man syns. Själv har jag valt ett svart snöre! Trevlig läsning! Tåg i tid i Mälardalen Punktlighet 2010 jämfört med jan—aug 2015. 2010 2015 ± 1 Linköping—Stockholm—Gävle 2 Stockholm—Uppsala 3 Stockholm—Västerås—Örebro 4 Stockholm—Eskilstuna—Örebro 5 Sala—Västerås—Eskilstuna—Linköping 6 Stockholm—Katrineholm—Hallsberg 7 Stockholm—Nyköping—Linköping tillsammans i mälardalen finns ombord på SJs regionaltåg, samt hos SJ Resebutik och TiM-ombuden i Mälardalen. Teckna en e-prenumera tion på tim.se/tillsammans. Ansvarig utgivare: Jan Kyrk, vd@tim.se Kontaktperson: Klas Bringert, affärsutvecklare, 010751 59 18, klas@tim.se TiMs korsord finns på tim.se/korsord. Produktion: Publik, redaktör Sofia Hällsten, tips@tim.se Grafisk form: Jamendåså. Tryck: TMG Stockholm. Omslag: Fredrik Hjerling Redaktionsadress: TiM AB, c/o SJ, 105 50 Stockholm Kundtjänst: 0771-846 846. Webbplats: www.tim.se För senaste nytt och tävlingar gilla oss på www.facebook.com/ trafikimalardalen ISSN 2001-9106 Alla reportage resor har gjorts med kollektiv trafik. 44 meter Så långt hinner ett regionaltåg köra på en sekund. Det är livsfarligt att gå eller gena över spåret. Det är dessutom förbjudet enligt lag. Ett tåg som kör 200 km i timmen hinner inte stanna för dig, så chansa aldrig! I TÅGFÖNSTRET Plan för plankorsningar Korsningar mellan väg och järnväg i samma plan kallas plankorsningar. Varje år omkommer drygt 10 personer i plankorsningsolyckor. Trafikverket jobbar för att ta bort plankorsningar och öka säkerheten vid de som finns kvar. Totalt finns det cirka 7 000 plankorsningar i drift i Sverige. När du korsar en järnväg i en plankorsning måste du alltid vara uppmärksam och se om det kommer något tåg. Var extra observant om du lyssnar på musik. Ett snabbtåg kan ha en bromssträcka på över en kilometer och hinner inte stanna före en plankorsning. 84 % 88 % +4 92 % 94 % +2 83 % 86 % +3 88 % 89 % +1 86 % 90 % +4 82 % 91 % +9 83 % 90 % +7 Ett tåg räknas som punktligt om det ankommer högst 5 minuter efter beräknad ankomst. Läs mer på www.tim.se/punktlighet. 2 Övriga tåg inom länen SL Pendeltåg Upptåget samt TiB-tåg BENGT OBERGER