Tillsammans i Mälardalen 1
Pendlingsbara Sverige lika stort som Danmark Samt
rafikens rapport ”Pendlingsbara Sverige 2015” visar att det finns många möjligheter att lämna bilen hemma och ta tåget eller bussen i stället, framför allt i Mälardalen. — Vi vill kartlägga hur pendlingsbara våra svenska städer är. Att kunna ha friheten att välja var man vill bo samtidigt som man ska kunna resa kollektivt till arbetet är avgörande för Sveriges utveckling i urbaniseringens tider, säger Karin Ytterström, kommunikationschef på Samtrafiken. Samtrafikens kartläggning visar att det finns 39 000 kvadratkilometer — en yta som motsvarar nästan hela Danmark — där man kan bo och arbetspendla dagligen på ett smidigt sätt runt de 31 kommuner som undersökts. Inte helt oväntat är huvudstaden Stockholm Sveriges mest pendlingsbara stad. På andra plats kommer Linköping följt av Uppsala på bronsplats. — Generellt är det stora kommuner i topp i rankingen och mindre kommuner som inte ligger i samma län som storstäderna Stockholm, Göteborg eller Malmö hamnar längre ned. TIO-I-TOPP 1. Stockholm 2. Linköping 3. Uppsala 4. Göteborg 5. Lund 6. Södertälje 7. Norrköping 8. Västerås 9. Malmö 10. Halmstad Hela listan och rapporten finns att läsa på www. sam trafiken.se. ack, den som kunde ta bussen… Avgörande för Sverige Städernas pendlingsbarhet räknas efter tre olika variabler: hur lång den längsta sträckan man kan resa kollektivt på en timme in till stadskärnan i morgonrusningen är, hur stort området runt staden man kan bo på, och ha en timme in till stadskärnan, är och hur många hållplatser man kan resa ifrån. Samtrafiken har granskat tåg, buss, tunnelbana, spårvagn och ibland till och med färja. Stockholm har flest hållplatser inom en timmes pendlingsavstånd, medan Uppsala har den största pendlingsbara ytan runt staden. Längst sträcka man kan pendla på under en timme är 12,6 mil från Nässjö till Linköping respektive från Norrköping till Södertälje. — Att kunna bo på en plats och samtidigt kunna resa kollektivt till arbetet är avgörande för Sveriges utveckling. Med den här rapporten hoppas vi att fler ska upptäcka kollektivtrafiken och utforska möjligheternas som finns att lämna bilen hemma och ta bussen eller tåget i stället. Text: Sofia Hällsten Säkrare resor för de allra minsta Nu har många region- och expressbussar i de södra och norra länsdelarna i Örebro utrustats med två barnstolar för att göra bussresorna så säkra som möjligt för de små barnen. Stolarna är anpassade för barn upp till 18 kg. Barnstolarna har fempunktsbälte, och för maximal säkerhet färdas barnet bakåtvänt. Ökad barnsäkerhet var högt prioriterat när Länstrafiken upphandlat nya entreprenörer för trafiken. Barnstolarna finns inbyggda i ryggstöden på några av de vanliga sittplatserna. Ryggstödet på den vanliga sittplatsen fälls fram, och barnstolen fälls ut bakåt från ryggstödets baksida. Placeringen innebär att man som förälder eller medföljande vuxen kan ha ögonkontakt med barnet under resan. Enligt lag ska alla busspassagerare som är äldre än tre år använda bälte om det finns sådana. För yngre barn finns inget lagkrav, men Transportstyrelsen rekommenderar ändå att alla barn oavsett ålder ska vara fastspända. 8