Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! Tidigt på morgonen är de
t tomt och knäpptyst på familjecentralen i Ulricehamn. Perfekta förutsättningar när teamet som jobbar med Idélabbet samlas för att stämma av och planera sitt utforskande av hur små barns språkutveckling kan stärkas ur ett användarperspektiv. Mitt på bordet står en låda märkt ”Parkerade idéer”. Idésprutorna i gruppen: Britt Dahlström och Elin Liljemark från biblioteket, Helena Unosson och Karin Alsing från familjecentralen och kulturstrategen Vicki Klaiber Svensson, tvingar sig själva att lägga alla nya uppslag i lådan. Just nu är Team Ulricehamn mitt i den utforskande fasen, Innovationsguidens Steg 2. De ska lyssna på användarnas behov och idéer, inte hitta på egna. – Det är nyttigt för oss! Fast några små idéer har vi smugit in ändå, såna som vi bara inte kunde vänta med, erkänner förskolläraren Karin Alsing. Arbetsgruppen träffas ofta, och har bokat upp flera möten långt i förväg för att undvika bortfall. Mellan mötena delas mobilbilder, länkar och tankar i en intern Facebookgrupp. – Ulricehamn är en liten stad, vi har nära till varandra och kontakterna, det är lätt att vara synkad, tycker Vicki Klaiber Svensson. Varje medlem i gruppen har fått ett artistnamn. – Vi tänkte lite som Spice Girls, förklarar Vicki, som går under namnet U-talk. Karin är U-Sing, Elin är U-Brain och Helena är U-play. Det ska vara roligt och kreativt. Det är bra för sammanhållningen och lekfullheten. Med på dagens möte är bibliotekets och förskolans chefer, Anna-Lena Johansson och Malin Molid Svenningsson, för att få en uppdatering. Vicki Klaiber Svensson berättar att gruppen har haft flera möten med Gustav, gruppens coach från Innovationsguiden på SKR. – Vi försökte först på Skype men nu använder vi Messenger. Det fungerar jättebra. Han ger tips och råd på vägen och uppmuntrar till avgränsning. Det hjälper oss att ”kärna ur” det viktigaste. Från förvirring till full fart Efter den första utbildningsdagen med coacherna på Innovationsguiden, var teammedlemmarna lätt förvirrade. – Det kändes lite flummigt, för att vara ärlig, minns Vicki . Men det klarnade och har faktiskt varit befriande. Då, på mötet sa ledarna att 40 procent skulle läggas på utforskning. Det är ungefär vad vi har gjort nu, och vi börjar känna oss mätta, precis som de förutspådde att vi skulle. Hittills har ett 20-tal intervjuer, fem observationer och några hembesök genomförts. – Det kändes allmänt knepigt att hoppa på folk på stan. Vi är inte vana vid det. Vi har begränsat med tid och svårt att veta när det är läge. Därför började vi med folk vi kände eller kände till, säger bibliotekarien Elin Liljemark. – Jag frågade min granne, en lastbilschaufför, om jag fick komma över på en kaffe och prata om språkutveckling, säger Vicki Klaiber Svensson. Han tyckte först inte att han hade något att säga, men det hade han ju! Det visade sig att han knappt läser böcker, men pratar jättemycket med sina barn, sätter ord på allt de gör i vardagen. Ta på stövlarna, knäppa koftan och så vidare. Det känns jättebra att kunna stödja sig på citat om vad användarna vill och behöver, med deras egna ord. Karin Alsing tycker att det har fungerat bäst att undersöka och intervjua i varandras verksamheter. – På Familjecentralen har jag en tydlig funktion och uppgifter att sköta. Det känns svårt att sätta sig och intervjua eller observera. Men när Elin från biblioteket kommer hit går det däremot jättebra. – Det är svårare att vara som en mus i ett hörn i sin egen verksamhet, instämmer Vicki. Gruppen har observerat användare i många olika sammanhang, även under besök i andra kommuner, som på Stadsbiblioteket i Göteborg. Var ställs barnvagnarna? Hur rör sig barn i rummet och vad gör de? En observation är att när böcker ligger slarvigt, huller om buller, verkar både barn och föräldrar mer villiga att plocka upp en bok och börja och läsa. – Vi ser massa saker med nya ögon nu, säger Elin Liljemark. Safari med nya ögon Efter arbetsmötet är det dags att pröva en ny metod från Innovationsguidens verktygslåda. Elin och Vicki ska gå på servicesafari på Familjecentralen och biblioteket. De börjar med att filma öppna förskolans lokaler, i knä- och axelhöjd. Vad ser barnen som vuxna inte ser? 33