Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! Jaga pappor i sporthalle
n? Flytta möten till kvällar och helger? Baby Bootcamp med sagostund och yoga? Idéerna haglar i rummet på Idélabbets första utbildningsdag av tre, där team från sex kommuner har samlats för att rivstarta sitt innovationsarbete kring små barns språkutveckling. Utbildningsdag 1: Ställ frågor – Ni är lösningsfokuserade och det är bra. Men parkera idéerna tills ni vet vad användarna faktiskt behöver. Vad det är som skapar värde för dem, säger Sara Tunheden från Innovationsguiden på Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Tillsammans med coachkollegan Ulrika Lundin står hon för process- och metodstöd i Bokstarts utvecklingsprogram Idélabbet. Vid tre heldagsträffar ska de träna team med bibliotekarier, förskollärare och personal från familjecentraler i att använda metoder som sätter användarna i fokus i förändringsarbetet. Mellan träffarna ska varje team göra grovjobbet på hemmaplan. I början av dagen råder viss förvirring, men också stor entusiasm och nyfikenhet. Trots olika yrken, erfarenheter och infallsvinklar tycks alla vara överens om att stora förändringar i omvärlden kräver nya lösningar, även på bibliotek, förskolor och familjecentraler. – Vi kan inte bara fortsätta att göra som vi alltid har gjort, även om det var bra för 20 år sedan, säger en deltagare från Team Härnösand. Vid bordet bredvid nickar Team Arjeplog instämmande. De har haft särskilt svårt att nå pappor till de minsta barnen. – Det behövs innovativa lösningar för att involvera dem, säger Christina Sundqvist, Kultur- och fritidsansvarig i kommunen och Team Arjeplogs projektledare. – Vi kan inte tro att de ska komma självmant till biblioteket. Vi kanske måste söka där de finns, på naturliga mötesplatser. Kanske i sporthallen? Tanken med Idélabbet är att ge utvecklingsprogrammets deltagare såväl struktur, som metoder och inspiration. Under varje träff tas ett kliv framåt enligt Innovationsguidens ”sex steg för förnyelse”. Den första träffen handlar om att ringa in utmaningar och träna på metoder som undersöker vad användarna, barn 0–3 år och deras vuxna, verkligen behöver. – Stäng av verksamhetshjärnan. Bli nybörjare igen, och ställ frågor även fast du tror att du vet svaret. Idéerna ska växa fram utifrån användarnas behov. Lösningarna ska medskapas tillsammans med användarna och er utförare, säger coachen Sara Tunheden. Alltför ofta formuleras utmaningar som färdiga lösningar på problem som ännu inte har undersökts. Därför får ni knåda lite på era utmaningar, så att ni har en bra ingång när ni ger er ut för att möta användarna. Snart arbetar varje team med huvudena tätt ihop runt bord översållade av post it-lappar. Team Ulricehamn fyller ett blädderblockspapper med anteckningar och funderar kring kommunens planer på att bygga ett nytt bibliotek. Hur ska behoven hos de minsta barnen och deras vuxna mötas där på bästa sätt? Det finns en idé om att skapa ett rum för de allra yngsta. Men är det verkligen det som behövs? – Vi vill lära oss det här perspektivet, att inte bara agera, utan först ta reda på vilka behov som finns, säger Vicki Klaiber Svensson, teamets projektledare och kommunens kulturstrateg. – Vi har ju ett litet bibliotek även på familjecentralen – kanske kan vi testa på båda ställena? Det är det vi inte vet just nu, så det är det som är så spännande. Med vid bordet finns också Gustav Edman, kommunikatör och Ulricehamns egen coach. Varje team har tilldelats en person som ska coacha på distans under hela utvecklingsprocessen. – Jag ska ge tips och råd och vara bollplank när det behövs, förklarar han. När första utbildningsdagen närmar sig sitt slut är deltagarna trötta men motiverade. Linda Henriksson, bibliotekarie från Västerås, vill hem och testa någon av de undersökande metoderna som dagbok och användarresa. Helena Unosson, föräldrastödutvecklare i Ulricehamn är också ”peppad på att sätta igång”. – Att man ska komma igång snabbt var nyttigt att höra. Särskilt för bibliotekarierna som är vana vid att gärna studera först och sen sätta igång på ”rätt sätt”. Nu är det bara att tuta och köra och det är väldigt befriande. Karin Alsing från Ulricehamns familjecentral tycker att det känns tryggt att ha en coach. Nu känns det strukturerat och klart i en pro29