Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! TEAM VÄSTERÅS Vi genomfö
rde Bokstart Idélabbet Västerås Stadsbibliotek och Familjecentrum. Vår utmaning Hur kan vi skapa förutsättningar för en jämlik språkutveckling för de yngsta barnen? Hur involverades användarna? Vi mötte användarna på öppna förskolan eller biblioteken, men även på andra platser där de befann sig, som på barnfestivalen i Västerås. Vi samlade in material med hjälp av Innovationsguidens metoder, som intervjuer, dagbok, användarresa och observation. Tillsammans med användarna tog vi också fram en prototyp på vår bokpåse samt ett webbformulär. Föräldrarnas synpunkter och kommentarer gav oss mycket att tänka på. Många upplevde det som svårt att hitta ”rätt” böcker. En förälder skrev: ”Har inte börjat läsa än. Första gången på biblioteket och vet inte riktigt vart vi ska börja.” Det uppmärksammade oss på hur osäker man kan känna sig, både på hur och vad en bör läsa för sina barn och generellt inför att besöka biblioteket. En annan förälder tog upp något vi inte alls hade reflekterat över: ”Förr besökte vi alltid biblioteket men sen ändrade de öppettiderna, så nu har vi ingen koll på när det är öppet och är nästan aldrig där.” Här fick vi oss en tankeställare kring tillgängligheten. Vi upplevde inte att ändringen av öppettiderna var så svårt, men tydligen gör den här användaren det. Det har fått hen att sluta komma till biblioteket. Hur fungerade processen? Vi önskar att vi hade kommit igång lite snabbare med undersökandefasen, steg två. Den gjorde det hela mer konkret, och det var väldigt intressant att gå in i en helt annan roll än tidigare. Vi har alla tyckt att mötet med användaren var givande, speciellt att ta del av deras åsikter och bjuda in till delaktighet och samskapande. Vi bjöd in användare att vara med och välja ut den mest intressanta idéen av fem alternativ i en webbundersökning med de öppna förskolorna. Sedan valde vi den lösning som fick flest röster och byggde vidare på den. Vi gjorde en prototyp samlade in feedback på från användarna. Vi hade alla önskat mer delaktighet från en av cheferna i ledningsgruppen. Det är väldigt viktigt att cheferna uppskattar och stöttar arbetet vår grupp lagt ner för att det senare ska kunna involveras och tas tillvara i den egna verksamheten. Projektledaren såg att de deltagare som hade en mer involverad chef också kunde avsätta mer tid åt Idélabbet. Det var också viktigt att ha en projektledare med tydligt ansvar som kunde agera som mellanhand, och ta upp frågor med cheferna som gruppen inte riktigt vågade framföra. Vad händer nu? Den lösning som till sist valdes ut utifrån användarnas feedback, har arbetsnamnet ”Bokpåsen kommer”, en gratis prenumeration på individuellt anpassade böcker för de minsta barnen. Det är ett uppsökande projekt riktat till barn i 0–2-årsåldern och deras föräldrar bosatta i Västerås socioekonomiskt utsatta stadsdelar. Det görs i samarbete mellan bibliotek, familjecentrum och fritidsgårdar. Vi testar ”Bokpåsen kommer” skarpt med upp till fyra familjer under hösten 2019. Sedan utvärderar vi tillsammans med familjerna vad som fungerat och hur tjänsten kan förbättras. Vi har sökt medel från Bokstart för en heltidstjänst kopplat till Bokpåsen kommer, och våren 2020 hoppas vi kunna starta i större skala tillsammans med fritidsgårdar i tre socio-ekonomiskt utsatta stadsdelar. Tips för förändringsarbete ● Kom igång med undersökandefasen så snabbt som möjligt. ● Avsätt tid för regelbundna möten. ● Se till att stödet är förankrat hos berörda chefer och få arbetstid avsatt för att driva projektet framåt. ● Låt konceptet genomsyra även andra delar av verksamheten! 17