Nya Tunnelbanan 1
NYA TUNNELBANAN 2019 Visionsbild över plattform S
ödra Hagalund. Bild: &Rundquist/3D HOUSE/SLL Solna och Stockholm växer ihop I gränslandet mellan Stockholm och Solna växer nu en av Sveriges mest spännande stadsdelar fram, Hagastaden. Här har skett en överdäckning av motorvägsleder och spår för att bereda plats för cirka 6 000 nya bostäder och 50 000 arbetsplatser. Här får tunnelbanan en ny station, döpt just till Hagastaden, på den nya Gula linjen, som avgrenar sig från dagens station Odenplan. Station Hagastaden får tre nordliga entréer: en i Karolinska Universitetssjukhusets entré, en på det nya torget utanför sjukhuset samt en mot Karolinska Institutet. En sydlig entré placeras vid Torsplan på Stockholmssidan. Den Gula linjen kommer för övrigt att fortsätta söderut från Odenplan på Gröna linjens spår mot söderort, antingen till Farsta strand eller Skarpnäck. Ny stadsdel växer fram i Hagalund Från Hagastaden löper sedan Gula linjen vidare norr ut mot Solna och gör halt vid dess stadsdel Hagalund. Den nya stationen i Hagalund planeras få två uppgångar, en i Hagalunds arbetsplatsområde och en längs med Solnavägen, på andra sidan järnvägen. Den nya stationen ger möjligheter för Solna att bygga fler bostäder. Att göra den idag hårt trafikerade Solnavägen till en levande boulevard med blandad T taotal kontro ll öve r anläggningspr j k gspro e 036-19 01 54 • www.visec.s e NYA TUNNE L BANAN 20 1 9 • 1 1 bebyggelse är en viktig del i stadens vision om framtidens Solna. Arenastaden slutstation i norr Den Gula linjens slutstation i norr blir Arenastaden i Solna. Här finns bland annat den svenska nationalarenan, Friends Arena samt en av landets största köpgallerior, Mall of Scandinavia. Men i området finns också en mängd arbetsplatser och bostäder. Stationen i Arenastaden får två entréer. Den som arbetar och besöker Arenastaden kommer att kunna nå området via den norra entrén utmed Dalvägen. Den södra entrén via Hagalundsgatan ger god tillgänglighet för