Maskinentreprenören 1
FOKUS KRÖNIKA www.maskinentreprenoren.se JOAKIM R
ÅDSTRÖM: Bro-ninjor och vardagshjältar V i lever i en tid då medmänskligheten utmanas. En tid när det har blivit lika mycket en politisk gärning att inte göra något som att faktiskt göra något. När tystnaden talar, som det brukar heta. Men trots snacket om de senaste årens hårda samhällsklimat verkar det faktiskt fortfarande finnas goda gärningar i rejäl mängd runtomkring oss. Och ja, det gäller även Trumps USA. Som exempel kan man ta ”bro-ninjorna” (bridge ninjas). Det är ett team maskinförare i Reno, Nevada, som ställde upp sina entreprenadmaskiner på broar ovan översvämmade floder i staden och sedan jobbade 20 timmar i tre skift med att rensa upp träd och farligt bråte från vattnet nu i januari. Andra förare byggde barriärer, stängde av vägar och satte upp staket. Totalt 1 300 människor och 400 hus fick evakueras, och operatörerna fick av media och allmänhet epitetet ”Renos hjältar”. De är nu inte ensamma – för bara Anställda och utrustning från hela 70 företag rekryterades för uppdraget, eftersom – som vd:n för det lokala entreprenadförbundet Nevada Associated General Contractors, Craig Madole, sade – ”det var enklare att be om hjälp från före tag än att hantera tonvis med dyra maskiner och människor från det offentliga”. Även här i Sverige lever hjälpandan. + Läs minuset först. På plussidan: rykte om branschgemensamt krav på stöldspärrsystem på nya maskiner över två ton eller över två prisbasbelopp. Fler installerar också stöldspårsystem, vilket är prima. −Entreprenadmaskinstölderna upp förra året jämfört med 2015; nästan 200 maskiner inalles. Sju av tio fordon kommer sedan aldrig tillbaka, rapporterar Larmtjänst. Ge fan i det som inte är ert, tjuvar! För några år sedan rasade ju till exempel svåra skogsbränder i Salatrakten, och regementet F21 i Luleå skickade ned en specialpluton med maskinförare och räddningsarbetare för att under 14 dagar röja upp, eftersläcka och bereda mark. Hela 15 fordon åkte ned den långa vägen från Norrbotten till Västmanland: fyra traktorer, en grävmaskin, en traktorgrävare, fem lastbilar och fyra räddningsbilar. Sedan är allt förstås en fråga om vem som sitter bakom spakarna. Om nu Trumps mur mot mexikanerna skulle bli verklighet något år sedan flög det amerikanska nationalgardet in ett lass tunga entreprenadmaskiner – bulldozers, grävare, lastare – för att stoppa de stora översvämningarna som rådde då i delstaten North Carolina. Att vägarna rasat ned i floden gjorde alltså ingenting – har man bara tillräckligt stora och starka helikoptrar flyger man in grejerna ändå. 22 Maskinentreprenören kommer ju maskinföretagen att fatta en helt annan sorts beslut. Det vill säga, vilken firma skulle ta på sig uppdraget att schakta för och bygga den största gränsbarriären sedan Europa delades upp i Väst- och Östblocket? Och vilket rykte hos medmänniskorna skulle förarna få? ○ Joakim Rådström är frilansjournalist, med specialintresse för vetenskap och teknikutveckling, gärna internationellt. Afrika och andra tillväxtregioner ligger varmt om hjärtat.