Maskinentreprenören 1
www.maskinentreprenoren.se TEKNIK JAG OCH MIN MAS
KIN Inga problem, maskinen är stark så det räcker” Dygnet runt rullar tågen ut från LKAB:s område i Kiruna. Fulla med malm, som Alrik Olsson och hans kolleger har lastat. – Varje tåg har 68 vagnar, de tar tre timmar att lasta, berättar Alrik Text: Sofia Barreng Foto: Fredric Alm Alrik Olsson har just gått av ett mycket underligt skift. Vädret har inte varit sig likt, hela sex plusgrader en dag i februari är inte vanligt i Kiruna. Vilken temperatur brukar det vara här under vintern? – Det är inte ovanligt med 30-40 minusgrader här, men inne på området där jag arbetar sjunker det sällan under 25 grader. Det är ett lite speciellt klimat just där. Innebär kylan att ni måste ta hand om maskinerna på något speciellt sätt? – Nej, egentligen inte. Vi har ju motorvärmaren på och den inkluderar ju en batteriladdare. Det är allt som behövs. Oljorna tål vilken kyla som helst, så det är inget särskilt att tänka på. Min maskin är inte en Adblue-maskin, så jag behöver inte tänka på det heller. Du har just börjat köra en helt ny maskin, skiljer den sig från den gamla? – Inte mycket. Nu sitter jag i en Volvo L350F som var ny vid årsskiftet, men den förra var också en 350 och det skiljer inte så mycket. Nytt insteg till hytten och lite nyare inAlrik Olsson ▶ Ålder: 54 år. ▶ Bor: Vittangi. ▶ Familj: Singel. ▶ Utbildning: Förarutbildningar på allt utom grävmaskin. ▶ Anställning: Eliassons Entreprenad och Maskin AB. ▶ Lön: Enligt avtal. ▶ Fritid: Köra skoter, fiska, naturen. vändigt. Den stora skillnaden är väl att den förra maskinen hade förlängda lyftarmar och det har inte denna. Det gör att den nya känns lite stadigare Varför hade den förlängda armar? – Det var för att kunna lasta 60-tonstruckarna som vi hade förr. Nu har vi bytt till 40-tons truckar och 45-tons lastbilar istället, de är lite lägre. Vilken är din huvudsakliga arbetsuppgift? – Jag lastar malm i tågvagnar. Vi är två som arbetar parallellt och fyller vagnar med malm från en hög. Maskinerna står på var sida högen och när vi fyllt tre eller fyra vagnar var signalerar vi åt tåget som kör fram en bit. Vi har fått in rytmen så att vi blir färdiga samtidigt. Hur många skopor går det till en vagn? – Det brukar bli fem. Jag har en skopa som rymmer 7,8 kubikmeter och när jag fyllt fyra skopor i vagnen anpassar jag vikten på den femte så att det blir mellan 94 och 96 ton i vagnen. Maskinen har våg och den är lätt att arbeta med, fungerar bra. Vad är det ni lastar som är så tungt att fem skopor blir nästan 100 ton? – Det är järnmalm. Den väger upp till fyra ton per kubikmeter. Dimensionerna är lite olika, ibland lastar vi spill från verken, då kan det vara pelletsstorlek. Vi har nog upp till 200 olika koder för olika material. Det låter som ett svårlastat material med mycket friktion? – Det är inga problem, maskinen är stark så det räcker. Fryser inte till exempel pelletsen ihop så att den blir svår att lasta? – Det får aldrig hända. Vi arbetar alltid med färskt material eftersom det inte får finnas klumpar av fruset material vid avlastning. De skulle fastna i gallren och det är inte bra. Därför lastar vi bara från nyligen utlagda högar. Hur ser framtiden ut för dig? – Jag trivs mycket bra med jobbet. Det är omväxlande, ibland sitter jag i hjullastaren och ibland i lastbil. Nu har vi fått ett kontrakt på sex år att köra malm, så jag vet vad jag gör åtminstone så länge. ○ Maskinentreprenören 59