Maskinentreprenören 1
TEKNIK MASKINTEST www.maskinentreprenoren.se ”Sna
bb men ändå kontrollerbar, vilket gör att man har full kontroll från första minuten.” Maskintestare Ronny Larsson tycker att Volvo har tagit ett kliv framåt i sin utveckling av hydrauliken. HYTT: Volvo har av tradition alltid lagt mycket krut på en bekväm och ergonomisk hytt och den här maskinen är inget undantag. Stora rutor och smala stolpar gör att sikten är riktigt bra. Larvpedalerna är bra placerade liksom stödpedalerna, som sitter bra till för att vila fötterna. Golvet är lättstädat. Förarstolen har nio justeringsmöjligheter som underlättar att hitta en bra sittställning. Något jag uppskattar är att den ställbara stolen och konsolen för styrspakarna kan justeras oberoende av varandra. LCD-skärmen är stor och ger bra översyn av de viktigaste mätarna vid körning. Bra skärpa gör det lätt att se de olika menyerna samt bilden från backkameran. Detta är något som en del tillverkare har problem med. Här blir det dock godkänt. Volvo har minskat antalet strömbrytare på båda sidor om stolen. Flera av dessa har flyttats in i styrspakarna, som exempelvis vindrutetorkare och växling till kamerabild. Det gör mig riktigt glad. Det finns även en Bluetooth-enhet för att aktivera handsfree-funktioner för föraren. Det finns till och med en bältesvarnare med ljudsignal. HYDRAULIK: Här har Volvo fått till en hydraulik som tilltalar mig utöver det vanliga, snabb men ändå kontrollerbar, vilket gör att man har full kontroll från första minuten. Styrkan är det heller inget fel på. Maskinen har ett elektroniskt styrsystem som ihop med ett avancerat ECO-läge gör att motorkraften anpassas till aktuellt arbete och 56 Maskinentreprenören effektförlusterna minskas. Det tillsammans med den förbättrade hydrauliken gör att föraren får bättre kontroll över maskinen. Det känns att Volvo har tagit ett kliv framåt i sin utveckling av hydrauliken. MOTOR/DRIVLINA: Maskinen är utrustad med Volvos egen D4 steg 4-motor med fyra cylindrar. Motoreffekten har ökats från tidigare modell, och kombinerat med högre pumpeffekt gör det att maskinen kan larva och utföra jobb samtidigt. Det underlättar för föraren och leder även till en högre produktivitet. Motorn använder Adblue för att klara miljökraven och har automatisk motoravstängning efter en viss tid, något som givetvis också är bra för miljön. Drivlina och band drivs av en automatisk tvåstegs axialkolvmotor som har en larvhastighet mellan 2,8 och 5,5 kilometer i timmen. Bandvagnen är något längre än på EC160 E vilket gör maskinen väldigt stabil. SERVICE/ DAGLIG TILLSYN: Maskinen har god tillgänglighet vid service, som görs enkelt från marknivå. Enkel åtkomst med öppningsbara luckor på båda sidorna om maskinen. Vanligtvis brukar man klättra upp framifrån och på höger sida om bommen för att komma åt motorn. Här kliver man upp på larven, öppnar luckan bakom hytten, där fotsteg tar en direkt upp till motorn. Det minskar risken att halka, något jag som förare verkligen uppskattar. Det finns även bra och välplacerade halkskyddsplåtar som ökar säkerheten för maskinföraren. ○ PLUS OCH MINUS + Hydraulik + Hytt + Få knappar + Uppsteg till motor