Lera 1
PORTRÄTT: KONSTNÄR MED LJUSET I BLICKFÅNG Gösta W
essel är konstnären bakom Eriksdalshallens äventyrsbad, Gula bågar i Södra länken och Södra station. Han brinner för färg, ljus- och perceptionslära och använder gärna keramik i sin offentliga konst. Av LISA BERGMAN Bilder KRISTOFER SAMUELSSON G LERA #4 2014 östa Wessel har tidigare arbetat som professor på Konstfack under femton år. I dag föreläser han på olika högskolor i ämnena han brinner för mest; färg, ljus- och perceptionslära. En viktig del i Göstas skapande av offentliga miljöer är att se till platsens sammanhang och behov. För tio år sedan ingick han i en projektgrupp tillsammans med White arkitekter, vilka fick i uppdrag av Vägverket (idag Trafikverket) att utforma en del av den 16 kilometer långa Södra länken. Av en total budget på 7,9 miljarder kronor öronmärktes 18 miljoner till åtta konstverk, varav ett är Göstas mosaikbågar. Vilka krav ställs på konst som ska upplevas i 70 kilometer i timmen? – Självklart får inte konsten ta över bilisternas uppmärksamhet. Men jag måste ändå skapa något som uppfattas som visuellt intressant och spännande. Konsten ska hjälpa människan att navigera och ge en stark upplevelse om var man befinner sig. Vilken var den största utmaningen? – Att göra en analys av situationen och att förhålla sig till alla parametrar. Samtidigt måste min konst fortfarande tillföra något, det gäller att inte kompromissa för mycket. Stötte du på några problem under vägen? – Svarta fogar är en viktig detalj som ger tydligare kontrast mot keramiken jämfört med en ljus fog, men de var svåra att ta fram. Vägverket var väldigt samarbetsvänliga och löste detta så jag behövde aldrig kompromissa med ”Gula bågarna”. I en tunnel som aldrig möts av dagsljus är det GÖSTA WESSEL FAMILJ: Särbo. BOR: Stockholm. YRKE: Konstnär. SENAST LÄSTA BOK: Egenmäktigt förfarande. En roman om kärlek av Lena Andersson. SENAST SEDDA FILM: Still Life. INTRESSEN: Resa. extra viktigt att arbeta med rätt belysning av konsten. I det här fallet är det en färgkorrigerad natriumljuskälla som lyfter fram de gula färgerna. Tillsammans med billyktorna får belysningen mosaiken att glittra. Eftersom de enskilda bitarna i skärvmosaiken inte är placerade i samma plan, förstärks glittrandet ytterligare. Hur var det att arbeta med keramik i det här projektet? – Keramiken har en oerhört bra kvalitet och var 27