Lera 1
PORTRÄTT: KONSTNÄR U Resecentrum i Umeå är en suc
cé som gav Astrid Sylwan BKR:s Stora kakelpris. T Design på tyg för Marimekko. Q Ljust rött, grönt och grått klinker och stengolv i samma färger binder samman Södra station. GÖSTA VÄLJER TRE KERAMISKA PROJEKT ■ Södra station Södra stations konstnärliga utsmyckning gjorde Gösta 1988. Klinkern på väggarna och stengolvet är i färgerna ljust rött, grått och grönt vilket binder ihop rummet och skapar en tydlig karaktär. ■ Eriksdalsbadet Starka färger i ett kvadratiskt mönster skapar en spännande miljö tillsammans med vattnets rörelser. Badet öppnades 1999. ■ Södra länken ”Gula bågar” i glittrande mosaik byggdes 2004 i Södra länken. Här ska konsten hjälpa människor att navigera, men samtidigt vara både intressant och spännande. Q Eriksdalsbadet. Beroende på vilket ljus det är i lokalen ser mönstren olika ut. ett perfekt material att arbeta med i tunneln. Materialet är också hållbart och lätt att rengöra. Det räcker med att bågarna och pelaren regelbundet spolas av med högtrycksspruta för att de ska kunna fortsätta lysa och vara en tydlig vägvisare i mörkret. Hur känner du för resultatet? – Bågarna har verkligen fått karaktären av att vara ett landmärke. De flesta som har åkt i tunneln kommer ihåg dem faktiskt, säger Gösta och ler. E Gösta Wessel är konstnären som brinner för färg. ” Svarta fogar är en viktig detalj som ger tydligare kontrast mot keramiken jämfört med en ljus fog.” GÖSTA WESSEL, KONSTNÄR 28 ÄVENTYRSBADET på Eriksdalsbadet i Skanstull är också ett resultat av Göstas arbete. Här har han arbetat med starka färger på klinkern. Beroende på vilket ljus det är i lokalen ser mönstren olika ut. Alla färgerna är dessutom avstämda mot RGB-skalan. Under den så kallade blå timmen som infaller någon gång på eftermiddagen, dämpas ljuset ner och strålkastare slås på som växlar mellan rött och grönt ljus i lokalen. Med rött ljus blir de gröna linjerna mörka och ett vertikalt mönster bildas. Med grönt ljus blir linjerna istället horisontella. – Målet var att skapa en värld som upplevs som spännande, men utan anknytning till den LERA #4 2014