Lera 1
PROJEKT: SKYSKRAPOR 3 av fasader. Keramiken möjli
ggjorde mängder av uttryck genom ornament, textur- eller färgvariationer. Parallellt med imitationer och stilblandningar sökte man efter ett amerikanskt uttryck. George B. Post, den då ledande arkitekten i New York, markerar det keramiska materialets verkliga etablering i USA med Brooklyn Historical Society! Hos Post är de nationella övertonerna tydliga liksom hans önskan att på ett eget sätt utforska lerans skulpturala möjligheter. DE ALLT TÄTARE och högre städerna medförde allt mörkare och smutsigare miljöer. Snart fördes den glaserade keramiken fram som den hygieniska lösningen – den spolades ren av regnet! Visionen om en ren och vit stad presenterades på världsutställningen i Chicago 1893 – samtidigt som Reliance Building byggdes. Hittills hade glaserad keramik främst använts som plattor på väggar och golv men arkitekterna Burnham och 3. 2 Park Avenue i New York ritades av Ely Jaques Kahn 1927. Keramiska block i magenta, rött, svart, ockra och blågrönt arrangerades med stor precision för att uppfylla arkitektens intentioner. 4. I Potter Building, ritad av Norris G. Starkweather 1883 - 1886 i New York, användes 500 ton keramik som brandskydd på ett nytt, omfattande och ornamenterande vis. Ytterväggarnas tegelpelare döljer rökkanaler, gjutjärnspelarna är klädda av keramiska skal och golven är täckta med ihåliga keramiska block. Av sin samtid beskrevs Potter Building som ”an example of the best use of terra cotta for both constructive and ornamental purposes”. Root var modiga och nyskapande: Väggen reducerades till ett tunt skikt, nästan helt i glas och Reliance Building räknas som en direkt föregångare till dagens stål- och glaskonstruktioner. Kring glaset finns ett krämfärgat gotiskt spröjsverk i keramik. Detta hårda, oförstörbara och dessutom självrengörande material mottogs med öppna armar. Glasyrerna gav också helt nya möjligheter till färg. Cass Gilbert använde glaserad keramik på flera av sina skyskrapor i New York. Den avancerade färgsättningen på Broadway-Chambers Building var ovanlig och byggnaden vann flera priser vid utställningar i Europa, bl.a. på världsutställningen i Paris 1900. Detta verkar vara det första mer seriösa erkännandet av amerikansk arkitektur i Europa. KRING 1910 TUDELADES synen på hur den arkitektoniska keramiken skulle användas. Den ena sidan förespråkade vita eller vitgrå glasyrer i historise34 LERA #4 2014