Lera 1
4 6 5. Monadnock Building i Chicago ritades av Bu
rnham och Root 1889 - 91 och är den högsta byggnaden med traditionellt lastbärande väggar. Den är 16 våningar och 60 meter hög. Väggarna på botten våningen är 183 cm tjocka. 5 6. McGraw-Hill Building i New York ritades av Raymond Hood 1931 som här förverkligade sin vision om en byggnad helt i en färg – turkos! Den fick tidigt uppmärksamhet och valdes som enda skyskrapa ut till den kända utställningen The International Style 1932 för att den kom närmast det sanna estetiska uttrycket för ett omslutet stålskelett. rande stilar med relief eller skulptur. Den kanske främsta företrädaren för denna stil är Cass Gilberts Woolworth Building som ännu är världens högsta byggnad i keramik. Den andra sidan som förespråkade starkt färgade glasyrer slog igenom på världsutställningen i Paris 1925. Art deco passade keramiken – enkelt pressade mönster i relief kunde accentueras med färg och repeteras över omfattande fasadytor. Ely Jacques Kahn, som varit på utställningen i Paris, hade tillräckligt självförtroende att bryta sig loss från den europeiska historicismen genom geometriska keramikornament i starka färger på till exempel 2 Park Avenue. En annan spektakulär art deco-byggnad är Fred F. French Building som är smyckad med röd och svart keramik och högst upp på taket en stor symbolladdad keramisk panel – Solfrisen. 1927, samma år som Fred F. French Building stod klar, var New York värd för en stor interna7. Fred F. French Building i New York (ritad av H. Douglas Ives och Sloan & Robertson) är en byggnad i utsökt art deco från 1926 - 27. Solfrisen på taket döljer vattentanken, men är också laddad med symbolik – den uppstigande solen symboliserar framgång, de flankerande bevingade griparna integritet och vaksamhet och bikuporna står för sparsamhet och flit. 8. Broadway-Chambers Building, 1899 - 1900, var den första av flera skyskrapor som Cass Gilbert ritade i New York. Ännu kunde man inte framställa matta glasyrer så ornamenten sandblästrades för att få bort den blanka ytan. 7 tionell utställning där den modernistiska synen på färgsättning av skyskrapor diskuterades. Åsikterna gick isär. Arkitekt Raymond Hood, som såg framtiden med hela byggnader i starka färger, fick förverkliga sin vision i McGraw-Hill Building – i en akvatisk färgskala med mörkblått, azurblått och sjögrönt. HOOD FICK INTE så många efterföljare. Då skyskraporna blev allt högre blev färger allt svårare att se och uppleva och liksom ornament och dekorationer utelämnades de allt oftare. Ännu vittnar dock stora delar av Manhattans skyline om keramikens förträffliga uttrycksfullhet och åldersbeständighet. Keramiken kan inte brinna, tål värme, ljus och kemikalier samt är lätt att rengöra. Dessutom har den inga skadliga biverkningar genom hela sin livscykel och är således ett fantastiskt material även ur ett hållbarhetsperspektiv. ■ Läs mer i Sofia Tjernströms bok ”Keramiken och skyskrapan”. 8 LERA #4 2014 35