Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Ämnena var tidigare indela
de i 6 grupper. En av anledningarna till att införa en mer detaljerad och utökad indelning var att kulturskolorna erbjuder allt fler ämnen.5 Ökningen av andelen kommuner som erbjuder olika ämnen för perioden 2011–2017 visas i figur 4. För 2018 visas andelen kommuner som erbjuder olika ämnen i figur 3. Uppgifterna för 2018 är som sagt inte helt jämförbara med de för 2011–2017 (figur 4) där skillnaden beror på att 2018 har ämnen indelade i fler grupper och att både långa och korta kurser ingår. För de ämnen som motsvarar varandra kan man dock se att andelen kommuner som erbjuder ämnet genomgående är högre 2018 än för den tidigare perioden. Elevplatser och könsfördelning i olika ämnen Kulturskolorna har redovisat antalet elevplatser i de långa ämneskurserna. Elevplatser är definierat som antal elever som deltar i kurserna. Om en elev deltar i flera kurser räknas därför eleven flera gånger. Antalet unika individer är alltså färre än antalet elevplatser eftersom många elever deltar i fler än en kurs. Till exempel en musikelev som även deltar i orkester räknas två gånger. Antalet elevplatser för län och riket har räknats upp (se metod) för att kompensera för de som inte lämnat uppgifter. Tabell 8 Elevplatser långa ämneskurser, per ämne och kön, 2018. Uppräknade siffror. Ämne Elevplatser, totalt antal Musik - instrument/sång Musik - ensemble, orkester, kör, musikgrupp/band Dans Teater/drama Bild och form Övriga ämnen Musikal Film/animation Cirkus Slöjd/hantverk Foto Skrivande/berättande Summa 138 059 36 771 31 660 13 894 7 427 4 620 1 979 1 680 1 303 298 139 111 237 942 Fördelning mellan ämnen, procent 58,02 15,45 13,31 5,84 3,12 1,94 0,83 0,71 0,55 0,13 0,06 0,05 100,00 Elevplatser, antal flickor 75 775 22 517 27 117 10 429 5 665 2 718 1 617 656 926 206 80 73 147 307 Elevplatser, antal pojkar 62 284 14 254 4 543 3 466 1 762 1 902 362 1 025 377 92 60 38 90 635 Andel flickor inom resp. ämne, procent 55 61 86 75 76 59 82 39 71 69 57 66 62 Elevplatserna i långa ämneskurser var flest i musik. Instrument och sång stod för 58 procent av alla elevplatser. Om man räknar in musik i grupp så stod musikämnet för 73 procent av elevplatserna. Därefter kommer dans med 13 procent och sedan drama/teater med 6 procent av elevplatserna. På elevplatserna i samtliga ämnen fanns 62 procent flickor och 38 procent pojkar. I ämnena dans, musikal, bild och form samt teater/drama dominerades platserna av flickor till minst tre 5. Kulturskolan i siffror. Statistik om kulturskoleverksamhet för år 2011–2017. Statens kulturråd, 2018-12-17. 17/48