Kulturskolan i siffror 1
Kulturskolan i siffror Inrapporterade uppgifter o
m antalet elevplatser visar att dessa har blivit fler under åren 2011–2017. Men eftersom det har saknats en gemensam definition för hur antalet elevplatser skulle räknas har det varit otydligt vilka siffror som skulle rapporteras in. Siffrorna för 2011–2017 har angetts som antalet elevplatser i ämneskurser utan vidare specificering. De motsvarar mest sannolikt antalet elevplatser i långa ämneskurser. Elevplatser i projekt ingår inte. I insamlingen av 2018 års uppgifter har instruktionerna förtydligats och vilket innebär att 2018 års uppgifter inte är helt jämförbara med den tidigare tidsserien. Till exempel ska elevplatser i orkester räknas separat. Eftersom antalet ämnen utökats kan även det påverka jämförbarheten. Elevplatser i korta ämneskurser, i öppen verksamhet eller inom projekt den frivilliga kulturskolan ingår inte. Tabell 9 Elevplatser i ämneskurser, 2011–2018. Uppräknade siffror. Elevplatser 2011 Ämneskurs, definition av elevplats saknas Långa ämneskurser, elevplats i orkester inte inräknat Långa ämneskurser, elevplats i orkester o. dy. inräknat 2012 2013 2014 2015 2016 2017 195 885 197 483 199 478 206 901 212 464 213 661 217 696 200 171 237 942 2018 Tittar vi på uppgifter från och med 1998, vilket är så långt tillbaka som vi har jämförbara data, ser vi att antalet elevplatser ökar över tid under hela perioden 1998 till 2018. Antalet elevplatser, vilket kan sägas motsvara utbudet, behöver ställas i relation till målgruppens storlek. Om vi definierar målgruppen som alla barn och unga i Sverige i åldersgruppen 6–19 år och ser hur antalet individer i målgruppen relateras till antalet elevplatser får vi ett mått på utbudet i förhållande till målgruppens storlek. Vi ser då att 1998 gick det ungefär 9 individer per elevplats. Denna siffra har över tid sjunkit till ungefär 7 individer per elevplats. Detta innebär att det har blivit lättare att få plats på kulturskolan och tillgången har ökat. 19/48