TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MJÖLKFÖRETAGET > ljumma mjölken och försöker förg
äves att också få sig en slick av det goda. När kalvarna fått sitt ska de själva gå in och äta middag med barnen för att sedan åka i väg på vernissage på konsthallen Avesta Art. De har en ledig kväll och om allt går som det är tänkt ska det bli mer av den varan. I november anställer de en djurskötare på heltid och i vår tänker de fira sina 40-årsdagar med att resa till New York. Det låter kanske som en lyxtillvaro för många mjölkbönder som har fullt sjå att bara hålla fordringsägarna borta, men de har varit tuffa år sedan de tog över Kajsas föräldragård. – När vi byggde stallet gick mjölkpriset ner med 60 öre, Milko försvann och min pappa fick cancer. Det var en sommar som man bara vill glömma. Nu lägger vi 60 timmar i veckan på gården och känner att barnen behöver ha mer tid, säger Kajsa. FÖR FEM ÅR sedan stod stallet klart, en investering på nio miljoner kronor som var nödvändig för att kunna fortsätta. Det gamla stallet där korna tidigare stod uppbundna var från 1901 och hade gjort sitt. Vi står inne i lagården och korna närmar sig nyfiket och vill bli klappade. Nr 1020 kliver fram och hälsar. – Det här är vår gammeltant. Hon Kalvarna får sin dygnsgiva uppdelad på flera mål. 8 strategiska punkter i företaget 1 Utgå från gårdens och dina förutsättningar. Vad är du bra på och vad lämpar sig gården för? Lägg pengarna och tiden på detta. 2 3 Forma en strategi och håll fast vid den. Håll koll på alla utgifter, hela tiden. Omförhandla avtal regelbundet. Passa semineringarna och överutfodra inte. 4 5 Snåla inte på korna, det är de som är kärnverksamheten. Fokusera på det som du kan förändra, inte på det som du inte kan göra något åt. 6 7 Räkna på vad som lönar sig bäst, att binda mycket kapital i stora maskiner eller att leja in arbetet. Räkna ständigt. Var öppen för nya möjligheter, men räkna först innan du fattar beslutet. 8 Var ledig ibland. Kajsa är den som sköter körslorna på gården. Fornby Gård Ägare: Kajsa och Karl-Johan Petersson. Produktion: Ekologisk mjölk. Årsomsättning: Drygt 5 miljoner kronor. Vinst: Årets resultat beräknas bli 600 000 kronor, vilket är vad som behövs för att få ränta på kapital och klara framtida investeringar. Företagsform: Enskild firma. Anställda: 1 heltid plus att de själva tar ut lön motsvarande en heltid. Total areal: Brukar 160 hektar, varav 60 hektar är arrenden. Åkerareal: 118 hektar. Betesareal: 42 hektar. Den nya ladugården kostade 9 miljoner kronor. Skog: 70 hektar. Antal kor: 100. Ungdjur: Cirka 80. Raser: SLB och SRB (en viss köttrasseminering görs också – hereford och charolais – för att få ett bättre pris; en andel av gårdens kalvar säljs för vidare för köttuppfödning). är nio år och dräktig för sjunde gången, säger Kajsa. Hon tror att ett bättre stall kommer att betala sig i form av bättre djurhälsa och ökad livslängd. Samtidigt pekar hon på att dagens slaktpriser är så höga att det kan löna sig med en hög rekrytering. Det är en avvägning som man måste göra. Kajsa och Karl-Johan bestämde sig tidigt för att köra en strategi som är vanlig i Nederländerna, att satsa alla 30 Tillväxt resurser på korna. Det var exempelvis ekonomin som avgjorde att man direkt vid övertagandet ställde om till ekologiskt, och det visade sig vara klokt eftersom ekopriset inte har dippat på samma sätt. – Eko passade vår gård. Det har inte använts särskilt mycket konstgödsel eller bekämpningsmedel här och vi har också mycket betesmark och gillar att jobba med bete. Det är smidigt att korna går ut och hämtar sin egen mat, säger Kajsa med ett leende. Vi står i lagårdsöppningen och tittar ut över de böljande betesmarkerna där