AMES 1
REKLAM OCH MEDIA FOTO: PRESSBILD (SPRITMUSEUM) FO
TO: PRESSBILD Allt mer oväntade och okonventionella metoder behövs för att synas och höras. GERILLAMARKNADSFÖRING PÅ STARK FRAMMARSCH Absolut Warhol Blue (1985) av Andy Warhol. ÅTERFUNNET KONSTVERK AV ANDY WARHOL HAR HITTAT HEM Spritmuseum och konstsamlingen Absolut Art Collection har återfått det försvunna tvillingverket Absolut Warhol Blue. Det meddelande Spritmuseum i ett pressmeddelande i mitten av juli 2020. Målningen beställdes 1985 som ett av två verk när företaget Vin & Sprit AB genom Absolut Vodka skapade det som skulle bli en av världens mest berömda marknadsföringskampanjer i modern tid. Under åren 1985 - 2004 anlitades 550 konstnärer runtom i världen att skapa konstverk med den karaktäristiska vodkaflaskan som utgångspunkt. Andy Warhol var den första konstnären som anlitades och skapade konstverket ”Absolut Warhol”, som snabbt blev en succé i det statliga företagets annonskampanj i USA. Vin & Sprit AB beställde två målningar av Andy Warhol men endast den ena valdes att visas. Det andra konstverket föll i glömska och när staten skänkte konstsamlingen till Spritmuseum 2008 i samband med försäljningen av Vin & Sprit AB så fanns verket inte med i överlämningen. När det helt plötsligt dök upp 35 år senare inför en auktionsförsäljning uppstod frågetecken kring ägarförhållandena, vilket gjorde att försäljningsuppdraget återkallades. Spritmuseum, som då anade att det kunde handla om det försvunna konstverket, satte igång och genomförde en omfattande utredning. Allteftersom stod det klart; tvillingverket var återfunnet. – Spritmuseum kunde påvisa att konstverket är just den målning som beställdes 1985 men som senare inte följde med i överlämningen till museet. Vi är otroligt glada och tacksamma att kunna återförena Absolut Warhols tvillingverk till samlingen, säger Ingrid Leffler, museichef. – Det känns fantastiskt att det här för oss centrala konstverket har kommit hem och vi ser just nu över möjligheten att visa upp ”Absolut Warhol Blue” publikt så snart det bara går, säger Mia Sundberg, intendent och ansvarig för konstsamlingen. Vår värld blir allt mer högljudd och det mesta sker allt snabbare. För att fånga vår uppmärksamhet krävs allt mer oväntade och okonventionella metoder. Detta gäller inte minst i reklambranschen. Vi blir ständigt överösta av reklam i vardagen, och långsamt blir vi avtrubbade eller helt immuna mot budskapen. Av denna anledning har så kallad gerillamarknadsföring, eller gerillareklam, blivit allt mer populär. ”Gerillamarknadsföringens fader”, Jay Conrad Levinson, presenterade denna ovanliga reklamstrategi på 1970-talet. Då var syftet att ge mindre företag med knappa resurser möjlighet att nå ut till sin målgrupp med små medel men med stor kreativitet. Gerillakrigföring innebär i regel en aggressiv taktik, och det gäller även gerillamarknadsföring – inte minst när det gäller att besegra konkurrenterna. Numera används strategin även av många stora företag, till exempel Oreo, Kitkat, McDonalds och Amazon. Vad är gerillamarknadsföring? Gerillamarknadsföring påminner om gerillakrig: en typ av krigföring där det gäller att vinna genom okonventionell taktik och överraskningsangrepp. Associationerna är faktiskt ganska uppenbara, men när det gäller marknadsföring byter man ut motståndaren mot konsumenten: Man vill överraska denne med en kreativ reklamstrategi och bli ihågkommen. Särskilt det sistnämnda är gerillareklamen bra på. Den så kallade ”stickiness-faktorn” är skyhög, vilket är anledningen till att allt fler företag använder just denna reklamstrategi. Grundprinciperna i kreativ gerillamarknadsföring är: bakhåll, sabotage och anfall. Även om strategin från början var tänkt för en liten budget, så är det numera sällan småpengar som spenderas i ”reklamkriget”. Allt hänger på relationer och nätverk: Virala kampanjer kan nå ut till ett nästan oändligt antal mottagare. Det gör att det kan räcka med en enda ”cool grej”, en humoristisk video eller unik bild för att sprida sitt budskap över världen. Några exempel på gerillamarknadsföring 1. Flashmobs Flashmobs är ett kreativt och högröstat sätt att göra sig hörd. Dessa dans- eller sångarrangemang verkar äga rum spontant, men i själva verket har en stor grupp människor organiserat sig i förväg. 2. Popup-events Det finns många olika tillfällen då det kan vara lämpligt att genomföra popup-events: Kanske vid öppnandet av en vanlig butik eller en webbutik, eller vid lanseringen av en ny produkt. Här skulle man kunna tänka sig popup-barer på stranden, en popup-restaurang eller ett mysigt popup-rum – det finns nästan inga gränser för kreativiteten. 3. Gatukonst En av de enklaste och billigaste metoderna är nog konceptet med gatukonst. Tyvärr är konstverken bara tillfälliga, men lockar ofta fram ett leende hos förbipasserande. McDonalds förvandlade till exempel ett vanligt övergångsställe till en ask pommes frites, vilket blev ett riktigt blickfång i trafiken. Om platsen är väl vald kommer kampanjen att ses av många människor och därmed bli mer framgångsrik. 4. Reklambanderoll bakom flygplan Flygplan på himlen med långa reklambanderoller och budskap som står skrivna i skyn fascinerar många människor. En sådan kampanj är dock inget för den lilla plånboken, men i lite mindre skala kan man också låta trycka upp en stor mängd flyers med sitt budskap och sedan sprida dem samtidigt – till exempel genom att släppa dem från en hög byggnad och låta dem singla ned över en folkmassa. 5. Rekvisita med tema Att sprida rekvisita med ett visst tema på särskilda platser kan skapa en spännande stämning kring ditt event och få besökare att bland annat diskutera och dela eventet i sociala medier. 33