Delad läsning 1
Anders Ohlsson Shared reading innebär både litter
atur- och läsfrämjande. En viktig ambition är att föra ut kvalitetslitteratur främst till olika underprivilegierade grupper. Shared reading bedrivs i en rad olika sammanhang, alltifrån vanliga bibliotek till fängelser och psykiatriska kliniker. Deltagarna har olika åldrar och bakgrund. I dag drivs verksamheten i Storbritannien av The Reader med säte i Liverpool, en välgörenhetsfinansierad organisation med omfattande verksamhet i Storbritannien: drygt 500 grupper som träffas varje vecka. The Reader både utbildar och fortbildar läsledare. Shared reading finns i dag också i ett antal europeiska länder, inklusive i Skandinavien. Det finns fyra byggstenar i shared reading: litteraturen, den enskilda deltagaren, gruppen samt läsledaren. Den litteratur som läses och diskuteras i shared reading hämtas ur vad som i den senaste svenska litteraturutredningen (2012) går under beteckningen kvalitetslitteratur; både äldre och nyare texter. Det rör sig om texter och författarskap som inkluderas i litteraturhistoriska översiktsverk, som recenseras på tidningarnas kultursidor eller tilldelas litterära priser. Ett annat sätt att beskriva den här typen av texter är att de är språkrika, gärna komplexa och därför erbjuder ett visst läsmotstånd genom att till exempel innehålla ovanliga uttryckssätt och tankar. Man kan också uttrycka det så att den här typen av texter innehåller en del luckor; allt uttalas inte, allt skrivs inte läsaren på näsan. Vi anar underliggande betydelser och sammanhang. Texterna ska helt enkelt tåla en sådan ingående granskning som är målet i shared reading. Man läser noveller, lyrik men också utdrag ur romaner, med stor innehållsmässig spännvidd. Valet faller ofta på texter som tar upp olika existentiella teman eller rymmer någon form av livskunskap: noveller av Raymond Carver eller Nadine Gordimer, dikter av Tomas Tranströmer eller Wisława Szymborska för att endast nämna några exempel. Som enskild individ behöver man inga förkunskaper för att delta i shared reading. Man behöver heller inte förbereda sig genom att läsa några texter hemma, eftersom all litteratur läses högt och tillsammans när man träffas. Detta innebär ökad tillgänglighet i deltagandet. Vidare deltar var och en på det sätt man själv väljer genom att lyssna, ställa frågor, dela egna funderingar med gruppen och komma med diskussionsinlägg. Och kanske hjälpa till ”Genom att man kan läsa både med ögonen och med öronen höjs koncentrationen och närvarokänslan” 10