Delad läsning 1
Skolverket Nytt uppdrag kring läsfrämjande arbete
I regleringsbrevet från december 2020 formulerades ett nytt uppdrag till Skolverket om insatser för att stärka barns och elevers läsande. För att väcka nyfikenhet för de möjligheter som skönlitteratur och sakprosa ger och för att stimulera läsintresset hos barn och elever ska Skolverket ”genomföra kontinuerliga och långsiktiga insatser för att främja ett ökat läsande generellt, inklusive att stärka läslovet”. I uppdraget ska folkbibliotekens och skolbibliotekens verksamhet särskilt beaktas. Vid genomförandet ska Skolverket inhämta kunskaper och erfarenheter från Statens kulturråd och andra relevanta aktörer. Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS) NCS är ett nationellt centrum som ingår i Skolverkets regeringsuppdrag. NCS:s uppdrag är att stimulera huvudmän, skolor och förskolor att aktivt arbeta med barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Att organisera insatser som ökar läsoch skrivengagemanget är ett sätt att öka förutsättningarna till likvärdighet och minska den socioekonomiska effekten bland barn och unga. NCS vänder sig till hela styrkedjan och stöttar samordning och utveckling av det språk-, läs- och skrivutvecklande arbetet genom till exempel: • nätverk • utbildningar • konferens • stödmaterial om uppdraget som språk-, läs- och skrivutvecklare • nyhetsbrev Läslyftet i förskolan Läslyftets material finns samlat i moduler på Lärportalen. Modulerna är tematiskt samlat material inom ett område. För förskolan finns bl.a. Flera språk i barngruppen, Läs och berätta samt Natur, teknik och språkutveckling. I modulerna finns vetenskapligt grundade texter skrivna av forskare, filmer, diskussionsTammi Gustafsson Nadel är undervisningsråd på Skolverket. frågor och förslag på aktiviteter att pröva i undervisningen. Upplägget bygger på ett kollegialt lärande och en modell för kollegial undervisningsutveckling. Materialet är fritt tillgängligt på Skolverkets lärportal. ”Att organisera insatser som ökar läs- och skrivengagemanget är ett sätt att öka förutsättningarna till likvärdighet” Läslyftet i skolan Läslyftet erbjuder en stor mängd moduler riktade till grund- och gymnasieskolan, till exempel Stimulera läsintresse, Läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär och Tidig läsundervisning. Läsåret 2021/22 finns det ett statsbidrag som ska användas till att frigöra tid för lärare att handleda kollegor som deltar kompetensutvecklingen Läslyftet. Statsbidraget kan sökas av kommunala, fristående och statliga huvudmän för förskoleklass och lågstadiet. 48