Delad läsning 1
Vad händer med läsningen i vår mångmediala miljö?
Starka litteraturupplevelser ger läsmotivation. Litteraturarbete och läsfrämjande hänger därför ihop. Litteraturupplevelser är alltså inte ett medel i läsundervisning för att utveckla läsförståelse och läsförmåga. Litteraturupplevelser är själva målet. Källor Nordlund, Anna och Johan Svedjedal, Läsandets årsringar. Rapport och reflektion om läsningens aktuella tillstånd i Sverige, Svenska Förläggareföreningen 2020. Rätten till kunskap – en rapport om läromedelssituationen i Sverige, Sveriges Läromedelsförfattares Förbund 2020. Vinterek, Monika, Mikael Winberg, Mats Tegmark, Tarja Alatalo, Caroline Liberg, ”The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsoyr School – Trends Between 2007 and 2017, Scandinavian Journal of Educational Research, november 2020. doi.org/10.1080/00313831.2020.1833247 31