Nordens Tidning 1
och gemensamma samhällssäkerheten i de nor
diska länderna. CIVILA SAMHÄLLSFUNKTIONER, det privata näringslivet och medborgarna själva är i hög grad utsatta för dessa allt mer påtagliga och komplexa säkerhetshot och risker. Därmed behöver medborgarna själva ta på sig en ökad roll för att förebygga och hantera dem. Samhällssäkerhet är ett angeläget verksamhetsområde för medborgarorganisationer. Nordiska frivilligrörelser har lång erfarenhet av lokal mobilisering och nätverksbyggande inom snart sagt alla samhällsområden. Det var mot denna bakgrund som FNF år 2009 tog initiativ till att bilda ett nordiskt nätverk av medborgarorganisationer verksamma inom samhällsskydd och beredskap. FNF menar att ett stärkt nordiskt samarbete om samhällsäkerhet höjer förmågan såväl som kostnadseffektiviteten i samhällets beredskap att förebygga och hantera gränsöverskridande hot och risker. FNF UPPMANAR därför de nordiska regeringarna, parlamentariker i Nordiska rådet samt ansvariga befattningshavare i länderna att: Ta fram riskanalyser och förmågebedömningar med ett samnordiskt perspektiv. Dessa behövs som komplement till de nationella risk- och förmå 20 nordens tidning nr 1 | 2015 geinventeringar som redan produceras av berörda nationella myndigheter. En nordisk riskkarta för samhällssäkerhet med fokus på gränsöverskridande konsekvenser bör framställas gemensamt. Detta behövs som en gemensam utgångspunkt för nordiska analyser kring resursbehov och prioriteringar. En gemensam och framåtsyftande lägesdiagnos är en förutsättning för analyser av förmågeglapp och möjliga åtgärdspaket. Den gemsamma förmågan till förvarning, larm och initiering av skyndsam hantering behöver stärkas. Nordiska förvarnings- och samverkanskonferenser bör prövas där gränsöverskridande aspekter kan behandlas i tid. Samverkan kring teknikstöd och med kommunikationsföretag är viktigt i detta arbete. Gränsöverskridande samverkan, i många gränssnitt, är en nödvändighet för effektiv och legitim krishantering. Särskilt bör samverkan med näringslivet och frivilligrörelsen finna nya former och stärkas i våra komplexa och sammanvävda nordiska samhällen. Här finns ett stort behov av gemensamt lärande och av att dra nytta av de många goda erfarenheter som finns inom Norden. De många gränshinder som försvårar för samverkan mellan länderna inom samhällssäkerhet måste identifieras och rivas bort. Solidaritetslöftet att ge varandra stöd i svåra lägen kan inte praktiskt uppfyllas med de många hinder som försvårar eller fördröjer sådana hjälpinsatser hos grannen. Både givarlandet och mottagarlandet berörs genom dessa onödiga och ofta okända gränshinder. Förmågan till kommunikation inför och i kris behöver upparbetas av alla aktörer och på alla samhällsnivåer. Att kunna agera samnordiskt i kommunikationsfrågor vid svåra händelser blir allt mer viktigt. Detta är en nödvändig del av en förtroendeskapande dialog med medborgarna i tider då utsatthet och social oro kan ta överhand. Samverkan med medieföretag i det förberedande arbetet är viktigt. Cybersäkerhet är en gemensam utmaning och möjlighet för de nordiska länderna. Samverkan inom detta samhällsomdanande och komplexa arbetsfält bör skyndsamt stärkas genom arbetande nätverk, utbildningar och övningar, där privat-offentlig samverkan utgör en självklar del. Gemensamma expertmöten och utbildningar bör utvecklas på alla FOTO: SJÖFARTSVERKET