KIA STORY 1
En gul Kia Stinger på väg till sin väntande ägare
. MORNING CELLO kommer från Korea med 396 fabriksnya Kia i lasten. Hon avgick från Korea för sju veckor sedan. På vägen har hon mellanlandat i tyska Bremerhaven för att ta ombord ytterligare några hundra Kia Ceed, Sportage och Venga som körts dit med tåg från fabriken i Zilina. I Morning Cellos lastrum finns även bilar från flera andra tillverkare, bland annat från Kias systerbolag Hyundai. Fartyget har kapacitet att transportera cirka 1 000 fordon. Veckan därpå väntas Morning Lena till Vallhamn, då med 532 Kia av olika modeller i lasten. Och så håller det på, varje vecka kommer ännu ett fartyg med nya KIA STORY 1 2018 bilar ombord. Det kan komma så många som 800 Kia med en och samma båt. Hur lång tid en transport tar går inte att säga exakt. Allt beror på väder och vind. Därför är det också viktigt att bilarna är ordentligt surrade ifall det blir storm. Väl i hamn kontrolleras bilarna, förses med serviceböcker, varningstrianglar och mattor. Har kunden beställt dragkrok, motorvärmare eller något annat tillbehör så monteras det också här i hamnen. Därefter körs bilarna vidare med trailer eller tåg till Kias återförsäljare runtom i landet – som i sin tur leverar dem till sina väntande kunder. FAKTA: VALLHAMN Vallhamn på Tjörn är Sveriges tredje största fordonshamn och företaget som driver hamnen, Wallhamn AB, tar emot cirka 150 lastfartyg per år. Förra året skeppades cirka 80 000 bilar till Vallhamn. Förutom Kia och Hyundai anlitas hamnen av Ford, Fiat/Alfa Romeo Lancia, Jeep, Opel och Nissan. 15