1177 Vårdguiden 1
Tips inför läkarbesöket • För dagbok över dina be
svär, hur de känns, hur och när de uppkommer. • Fundera på vad du har för förväntningar på läkarbesöket och om du oroar dig för något. • Skriv ner dina frågor i förväg. • Om du är orolig inför be söket, ta med dig en god vän. Fyra öron hör bättre än två. • Ta med dig de läkemedel du tar och anteckna hur du tar dem – även naturläkemedel. • Skriv ner vad läkaren säger vid besöket. • Om du inte förstår vad läkaren säger, be om en förklaring och fråga om tills du förstår. • Om du får läkemedel utskrivna, skriv ner hur de ska tas, och fråga om du undrar över något kring medicinen. Goddag ... och hur var det här då? Skriv ner dina frågor till doktorn. För dagbok över dina besvär, när och hur de uppkommer. Och om du är orolig och osäker, ta gärna med dig någon som kan hjälpa dig att lyssna. TEXT MONICA KLASÉN MCGRATH FOTO DENNY LORENTZEN du går till doktorn med både oro och frågor, men kommer kanske därifrån med nya frågor. Det här är inte ovanligt. Många patienter är pålästa och vet vad de vill ha svar på, men ibland kan läkarbesöket ändå upplevas som förvirrande och informationen som man fått kan verka både överväldigande och svårbegriplig. Ett samspel Ett bra läkarbesök är ett samspel mellan patient och läkare. Man ska utbyta information, diskutera vad som ska göras och komma överens om en handlingsplan. Det ställer krav både på läkaren och på patienten. För läkaren underlättar det om 1177 Vårdguiden nr 3 2015 du som patient kan berätta vilka förväntningar du har på besöket och om du oroar dig för något eller om du har funderingar om de symtom du känner. Det är läkarens ansvar att ställa de frågor som behövs för att kunna ställa en diagnos eller för att kunna utvärdera en behandling. Det läkaren förväntar sig av dig som patient är att du ska kunna berätta om dina besvär och din situation så utförligt och korrekt som möjligt. Skriv dagbok Därför kan det vara bra att föra dagbok över sina besvär. Vilka är symtomen? När brukar jag känna av dem? Hur känns det, var gör det ont? Hur länge håller det i sig? Du kanske oroar dig för att det kan röra sig om en allvarlig sjukdom. Med en tydlig beskrivning av besvären kan läkaren lättare utesluta att det är något allvarligt och ge ett lugnande besked. Bra vara påläst Numera är det många patienter som har läst på om olika symtom och diagnoser inför besöket. Det är positivt och ofta underlättas samtalet om patienten har kunskap om sina symtom och vad de kan bero på. Samtidigt bör man förhålla sig kritisk till en del information på internet. Webbplatser man kan lita på är exempelvis 1177.se, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och andra myndigheter. Informationen som finns där är opartiskt granskad och bygger på vetenskapliga studier och beprövad erfarenhet. Det är vanligt att man inte kommer ihåg allt som läkaren sa eller vad man kom överens om vid besöket. Det kan bero på flera saker. Om du är orolig eller får ett smärtsamt besked kan det vara svårt att ta in den information som läkaren ger. Om du antecknar vad läkaren säger blir det lättare att komma ihåg. Det kan också vara bra att ta med sig en vän till läkarbesöket som kan hjälpa till att lyssna och anteckna vad som sägs. Rätt till tydlig information Men det kan också vara så att du av olika skäl inte förstår vad läkaren säger. Att läkare och patient förstår varandra är en viktig förutsättning för ett bra läkar besök. Om du behöver tolk ska du säga till om det när du bokar besöket. Du har rätt att få tydlig och anpassad information. Om du inte förstår vad läkaren säger ska du be om en förklaring och fråga om igen tills du förstår. n 27