Kreativa Europa i fokus 2020 1
NOTISER Trendrapport för den audiovisuella sektor
n European Audiovisual Observatory (EAO) har för femte året i rad utkommit med publikationen Key Trends – en rapport över de mest betydelsefulla trenderna som påverkar den audiovisuella marknaden. För 2019 är det framför allt sex olika trender som visat sig tydliga de senaste åren. Den första trenden är ökningen av SVOD som under 2019 översteg 100 miljoner abonnemang. En oerhört stor ökning sedan 2010 då endast några få tusen hushåll abonnerade på en handfull pionjärtjänster innan Netflix, som lanserades i Europa 2012. En ökning som bara spås öka under och efter pandemin. År 2019 blev också en toppnotering för Disney då de kammade hem 33 procent av marknadsandelen, både i hemlandet och utomlands, med förvärvet av 20th Century Fox, flertalet tv-kanaler samt Hulu. Podcast är även ett nyckelord med en stor ökning via bland annat Spotify och Apple Music. Omkring 500 TVserier visades i USA och Europa under 2019, vilket har inneburit en stor ökning av dramaproduktioner och en omallokering från film till tv. Den europeiska audiovisuella marknaden har stått kvar på samma nivå som tidigare, förutom när det gäller SVOD som växt även där. Under året skedde även en stor konsolidering av marknaden, både i USA och i Europa, med många uppköpta och sammanslagna bolag. Rapporten finns att ladda ner på EAO:s webbplats obs.coe.int Ett nytt europeiskt Bauhaus Europeiska kommissionen vill lansera ett nytt europeiskt Bauhaus. En rörelse grundad på hållbarhet, inkludering och estetiska värden som bidrar till att skapa ett grönt, hållbart Europa. Ett interdisciplinärt initiativ där stadsutveckling och arkitektur står i fokus. Den 14 oktober gjorde Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen en deklaration för pressen gällande lanseringen av ett nytt europeiskt Bauhaus. Tanken är att initiativet ska utgöra en drivande roll i konkretiseringen av den europeiska strategiagendan Green New Deal på ett innovativt och människocentrerat sätt. Syftet är att stödja en rörelse som grundas på hållbarhet, inkludering och estetiska värden. Men också att bidra till att skapa ett grönt, hållbart Europa för medborgarna och utgöra en plats för reflektion och experimenterande. TriArt Film får stöd Vi gratulerar TriArt Film som har mottagit 180 000 euro för stöd till onlinemarknadsföring för sin streamingtjänst TriArtPlay. Stödet har som mål att stötta marknadsföring och distribution av audiovisuella verk på plattformar utöver biografen samt stötta uppkomsten av nya affärs och distributionsmodeller. TriArt Film är ett svenskt distributionsbolag som arbetar med film, både på bio och via sin VoD-kanal TriArt Play. De ger dessutom ut filmtidningen Point of View och har nyligen startat förlaget POV Books vars böcker går att köpa via TriArtPlay. TriArt Film har tidigare mottagit medel från Kreativa Europa MEDIA i form av stöd för distribution av icke-nationella europeiska filmer som visas på bio i Sverige. Med start i höst 10 är de nu också mottagare av Kreativa Europas onlinestöd, där de var en av endast tretton VoD-kanaler som beviljades stöd i den senaste omgången. Pengarna ska användas till marknadsföring av streamingtjänsten TriArtPlay. För att få hjälp att effektivisera tjänsten, lära sig mer om publikbeteenden har TriArt Film bland annat anlitat den danska byrån Gruvi som partner i projektet. TriArtPlay blir nu en hybridtjänst som erbjuder både en TVoD- och en SVoD-lösning där merparten av katalogfilmerna blir tillgängliga i ett månadspaket. Hybridversionen i kombination med en stark europeisk katalog och ett större filmiskt perspektiv genom en filmtidning och bokutgivning knutna till tjänsten var en viktig orsak till att urvalsexperterna valde att satsa på kanalen.