Kreativa Europa i fokus 2020 1
Lånegaranti för kulturella och kreativa näringar
”Kreatörslånet har bidragit till att hjälpa kreatörer att komma framåt snabbare” Marginalen Bank erbjuder sedan oktober 2019 lånemöjligheter för kulturella och kreativa företag genom Kreativa Europa. Vi bad Gabriel Karlberg, affärsutvecklare på banken att berätta mer om Kreatörslånet. Marginalen Bank är en entreprenörsledd svensk bank med cirka 300 000 privat- och företagskunder och cirka 300 anställda. Vi har våra rötter från 1979 och firar i år 10 år som bank. Vi har själva gjort tillväxtresan och brinner särskilt för entreprenörskap och småföretagande. Som en bank med ett hjärta för det kreativa skapandet, ville vi dra vårt strå till stacken för att hjälpa kreatörer att växa sina företag. Vi sitter dessutom själva i blåmärkta lokaler signerade Sigurd Lewerentz där vi har egna visningar för arkitekturintresserade från hela världen och vi är sedan årsskiftet även huvudsponsor till den kommande Lewerentzutställningen på ArkDes. Kreatörslånet är en del av vår långsiktiga satsning på att hjälpa småföretag att få tillgång till finansiering. Garantin inom Kreativa Europa för kulturella och kreativa näringar (KKN) är vårt fjärde program från EU. Studier från bland annat Tillväxtverket visar att företagare inom KKN ser bristen på finansiering som ett betydande hinder för tillväxt och internationalisering. Detta är bakgrunden till att EU, genom Europeiska Investeringsfonden, inrättat lånegarantin inom Kreativa Europa och Sverige blev tack vare vår satsning land nummer tio som implementerade denna. Vad bör ett företag tänka på innan en beslutar sig för att söka lån? Som företagare ska man alltid se över vilka olika finansieringsalternativ som finns och som passar det egna bolaget. I vissa fall kanske crowdfunding, ägarkapital eller andra typer av lån passar bättre. Dessutom bör entreprenören analysera hur stort kapitalbehovet är framåt så att bolaget inte tar in för lite och inte heller för mycket. Vi som bank gör alltid en kreditbedömning där vi bland annat ser på företagets så kallade återbetalningsförmåga. Om denna inte finns får banken inte ens låna ut och ju mer banken förstår om verksamheten desto enklare är den att analysera och komma med ett beslut. Några generella tips: • Kom väl förberedd, då är det enklare för banken att ta ett beslut. • Banken vill förstå syftet med lånet, vad ska pengarna användas till? Är det till exempelvis till en expansion, beskriv hur den är tänkt att gå till. 8 Gabriel Karlberg. Foto: Juliana Wiklund. • Ha koll på verksamheten. Förbered alla papper, exempelvis räkenskaperna. • Sköt din privatekonomi. Har du en betalningsanmärkning skickar det negativa signaler till banken. Finns det verksamhetsområden som du tror skulle ha nytta av lånemöjligheten men som i dag inte söker? Vi har fått låntagare från flera olika branscher som exempelvis film, tv, musik, litteratur och konst så det är förstås en blandning av bolag. Vi ser också att det är fler och fler kreatörer som får upp ögonen för att Kreatörslånet nu finns att söka. Men än så länge är det emellertid få inom till exempel bildoch scenkonst som ansökt. I de branscher där vi nått ut bredare, som exempelvis inom musikbranschen, har gensvaret varit väldigt positivt. Kanske beror det också på att bolagen haft lite andra behov av finansiering. Det som alla sökande har gemensamt är att företagen drivs av drivna kreatörer och oftast är lite mindre, men som är på väg någonstans och där Kreatörslånet bidragit till att hjälpa dem att komma framåt snabbare. Kreatörslånet är fortfarande väldigt nytt och också lite ovant för många eftersom lånefinansiering historiskt sett inte varit ett alternativ för kreatörer, så vi har ett fortsatt arbete med att nå ut och sprida information om vad Kreatörslånet är och dess styrkor. Har ni märkt av fler ansökningar om lån med anledning av coronapandemin? Ja, särskilt i mars och början av april såg vi en mycket stor ökning av antalet ansökningar för våra olika företagslån. Vi hade i samband med detta också många anståndsförfrågningar från våra egna kunder för amorteringsfrihet, vilket också bidrog till att vi hade väldigt mycket att göra. Många branscher inom KKN har ju det väldigt tufft och kämpar för sin överlevnad. Precis som i många andra branscher valde en majoritet av kreatörer att inte söka ytterligare lånefinansiering utan istället hitta andra sätt för att övervintra. Förhoppningsvis blir det en omstart redan nu i höst där vi kan bidra till att hjälpa KKN-företagen att satsa vidare och växa.