Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera COCA-COLAS HUVUDKONTOR
PROJEKT: COCA-COLA BV 4965 Stralauer Allee 4, Ber
lin Schnitt samt platsgjutna och fyllda med betong. Även trappan är gjord av prefabricerad betong. Det tyska företaget Pro m2 står bakom huvudkontorets inredning. Entrén i mitten av byggnaden leder in till en generöst tilltagen lobby på två våningar. Från den centralt belägna lobbyn tar man sig enkelt vidare till konferensrum och matsal samt till övervåningen och parkeringen under markplan. Till kafeterian med utsikt över floden Spree kommer man från den östra sidan. De flesta delarna av kontoret har en öppen planlösning, men enstaka rum är åtskilda och inglasade. På varje våningsplan finns också särskilda utrymmen för möten, videokonferenser och grupparbeten. Stor vikt har lagts vid en effektiv akustikdämpning för de stora ytorna där det passerar mycket folk samtidigt som det sitter många och arbetar. ETT STARKT VARUMÄRKE som Coca-Cola vill inte bara presentera en unik varumärkesbaserad lösning för allmänheten, utan även för de anställda. Därför går den karaktäristiska röda kulören igen 0 2,5 10 även i inredningen, som de röda sofforna i lobbyn och det röda lilla mötesrummet format som en Coca-Colaburk. De röda kulörerna är också det som gör byggna20 den unik exteriört. Fasaden består av två ljust röda plattor och tre mörka som tillsammans skapar en pixlad yta. De två ljusare klinkerplattorna har en matt glasyr, medan de tre mörkare har en högglansig glasyr för att ge fasaden en fin lyster, oavsett vilket håll man ser den ifrån. – Olika glasyrer skapar ett levande utseende. Coca-Cola vill inte bara presentera en unik varumärkesbaserad lösning för allmänheten, utan även för de anställda. Reflektioner är mer effektiva på mörka ytor än på ljusa. De släta ytbehandlingarna på keramikplattorna skiljer sig markant från tegel med dess råa yta och oregelbundna glasyr, säger Sergei Tchoban. Intrycket betraktaren får av fasaden är att plattorna är slumpmässigt placerade, men det finns naturligtvis en tanke bakom detta. – Placeringen av keramikplattorna är noggrant planerad för att se slumpmässig ut. Alla fem varianter finns representerade i lika stor mängd, avslutar Sergei Tchoban. ■ 14 LERA #2 2015
Lera BRUNMÅLA HÄSTKLINIK
Lera KAKELSPANING
Lera MED STORSLAGEN AMBITION
Lera STOR BUTIKSSPECIAL
Lera FORM & TEKNIK
Lera TURKISKT I LONDON
Lera GRÖNA MOSKÉN
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKAN