Lera 1
LEDARE: PIA DAHL LERA PRODUCERAS AV CHIFFER AB FÖ
R BYGGKERAMIKRÅDET, HÖGBERGSGATAN 27, 116 20 STOCKHOLM. TEL. 08-641 21 25. E-POST: INFO@BKR. SE, HEMSIDA: WWW.BKR.SE ANSVARIG UTGIVARE PIA DAHL PIA@BKR.SE REDAKTÖR HEDVIG ANDERSSON HEDVIG.ANDERSSON@CHIFFER.SE ART DIRECTOR ANNA-KARIN SCHRÖDER PRODUKTIONSLEDARE MIA TJÄRNBERG FOTOGRAF ANDERS ROTH REPRO ITALGRAF MEDIA TRYCK EXAKTA KORREKTUR COPYFABRIKEN SVERIGE AB UTGIVARE CHIFFER AB FISKARGATAN 8, 116 20 STOCKHOLM 08-410 321 03, WWW.CHIFFER.SE, INFO@CHIFFER.SE ANNONSBOKNING CHARLOTTE BLOMFELDT CHARLOTTE.BLOMFELDT@CHIFFER.SE 042-12 43 00 LERA TRYCKS OCH DISTRIBUERAS I CA 14 000 EXEMPLAR. TIDNINGEN SKICKAS ADRESSERAT TILL ARKITEKTER, FASTIGHETSFÖRVALTARE OCH ÖVRIGA I BRANSCHEN . NÄSTA NUMMER KOMMER UT I OKTOBER 2015. FÖR EJ BESTÄLLT MATERIAL, TEXT OCH BILDER, ANSVARAS EJ. EVENTUELLA AVVIKELSER I KULÖRERNA KAN AV TRYCKTEKNISKA SKÄL FÖREKOMMA. EFTERTRYCK HELT ELLER DELVIS UTAN REDAKTIONENS MEDGIVANDE ÄR FÖRBJUDET. CITERA OSS GÄRNA MEN ANGE KÄLLAN. ” KERAMIK SÄTTER FÄRG PÅ TILLVARON” ATT BYGGA VARUMÄRKEN med keramik kan göras på många sätt, ett av det häftigare är Coca-Colas nya huvudkontor i Berlin som pryds av fem nyanser av röda klinkerplattor med olika glasyrer. De till synes slumpartat placerade plattorna, lika många av varje nyans, är mycket noggrant planerade av arkitekt Sergei Tchoban´s team. Även butiker kan stärka sina varumärken med keramik, ett exempel är skomärket Camper som nu har åtta kakelklädda butiker runt om i världen. Flera variationer på kakelinredda butiker hittar du i detta nummers stora butikspecial. På den turkiska restaurangen Babaji i London har gammal kakeltradition levt upp i ny skepnad. Nytillverkade handgjorda plattor inspirerade av den gamla Iznik-keramiken från 1400-talet till slutet av 1600-talet pryder tak, väggar och inredning. Arkitektbyrån Autobahn i Istanbul har skapat en modern inredning med starka historiska influenser. Mer från Turkiet, närmare bestämt om den Gröna Moskén, kan du läsa på sidorna 44-45 där Gertrud Olsson, tekn. dr i arkitektur vid KTH befinner sig och studerar kakelmaterial och tekniker från den osmanska arkitekturen. Att sommaren är här märks tydligt i Stefan Nilssons kakelspaning med många nyanser av blått, nästan så man känner vattnet klucka mot den varma bryggan. Blått är en klassisk kakelfärg, läs om Delftkeramiken, ålen på Fiskelekplatsen och Bisazzas härliga golv på Milanomässan alla med olika nyanser av blått. Annina Rabe skriver i sin krönika att kakel för henne påminner om sol och värme och det förstärks säkert av de lysande plattor som finns i hennes kök – inte en enda nyans av vitt. Sist men inte minst är vi glada och stolta över att Lera tog hem silver i kategorin Bästa omgörning i Guldbladet i slutet av maj. 2.2015 MAGASINET OM KAKEL OCH KLINKER I LEVANDE MILJÖ PASSAR UTMÄRKT TILL: Terrasser Altaner Uteserveringar (demonterbart) Mässgolv Temporära golv SOM TILLBEHÖR FINNS: Steglösningar Avslut EGENSKAPER: Bygghöjd från 28 mm ti ll 550 mm + 20 mm platt a Testad för temperaturer ner ti ll - 40 grader Systemet är ljuddämpande Klarar lutningar på upp ti ll 5 % (unikt) Justerbart eft er montering (unikt) Belastning testat för 1000 kg per pelare COCA-COLA Huvudkontor i fem nyanser av rött Butiksspecial BYGG VARUMÄRKEN MED KERAMIK LED I KAKEL ger ytorna liv BLÅVITT PÅ MODET Delft-keramiken åter populär MÖBELMÄSSAN Trendspaning från Milano DTILE-DUON ”Vi vill kakla hela världen” Önskar dig en härlig kakelsommar! PIA DAHL Ansvarig utgivare pia@bkr.se Lera_215_omslag_original.indd 1 Interkakel_LERA_nr2_2015.indd 1 2015-05-04 14:27 2015-05-29 14:06 OMSLAG BISAZZA I MILANO 3 NUMMER 2 • 2015
Lera SKÄRVOR
Lera COCA-COLAS HUVUDKONTOR
Lera BRUNMÅLA HÄSTKLINIK
Lera KAKELSPANING
Lera MED STORSLAGEN AMBITION
Lera STOR BUTIKSSPECIAL
Lera FORM & TEKNIK
Lera TURKISKT I LONDON
Lera GRÖNA MOSKÉN
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKAN