Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera COCA-COLAS HUVUDKONTOR
Lera BRUNMÅLA HÄSTKLINIK
Lera KAKELSPANING
Lera MED STORSLAGEN AMBITION
Lera STOR BUTIKSSPECIAL
Lera FORM & TEKNIK
Lera TURKISKT I LONDON
PROJEKT: BABAJI Ovan: Det är det Istanbulbaserade
arkitektkontoret Autoban som står bakom inredningen på Babaji. Höger sida: Möblerna är ritade för restaurangen och bidrar till helheten. D PROJE K TFAK TA PROJEKT: Babaji PLATS: London ÅRTAL: 2015 ARKITEKT: Autoban OMFATTNING: 300 kvm ENTREPRENÖR: Misia & Carter butiksinredningar 40 en skimrande metalliska fasaden står ut trots den brokiga och intensivt färgstarka estetik som präglar Soho. Tar man sig tid att titta in genom de stora glasfönstren blänker en blå och guldig kakelprakt ikapp. Från väggarna fortsätter den upp och ramar in lokalen genom att täcka hela taket. Det grova mönstret i plattorna ger ett rustikt intryck i den eleganta inredningen. Det är det Istanbulbaserade arkitektkontoret Autoban som står bakom inredningen på Babaji och de har varit måna om att låta Turkiets keramiska tradition, såväl som den kulinariska, bli en del av upplevelsen. – Tanken med restaurangen är att ge det turkiska köket nytt liv med ett globalt perspektiv. Och inred ningen reflekterar den ambitionen, säger Seyhan Özdemir som tillsammans med Sefer Çağlar äger och driver Autoban. Plattorna är inspirerade av den traditionella İznik-keramiken, namngiven efter den stad i Anatolien där de tillverkades under 1400-talet och fram till slutet av 1600-talet, och är handgjorda enligt uråldrig tradition. İznik-plattor kan bland annat beskådas i det berömda palatset Topkapi i Istanbul, hem åt de regerande sultanerna i det osmanska riket under mer än 600 år. – İznik-plattorna har en lång historia och var särskilt populära hos sultanerna i det osmanska riket. Dess styrka är väldokumenterad, de är i princip oförstörbara, berättar Sefer Çaglar. DEN DJUPBLÅ FÄRGEN, karaktäristisk för de traditionella İznik-plattorna, kommer från mineralen kvarts som blandas i glasyren. På Babaji har plattorna fått ett grovt tredimensionellt mönster inspirerat av turkisk Marmara-marmor. – Invävda mönster och geometrisk design har ett starkt fäste i Turkiet. Vi tog det arvet och utvecklade en serie nya, samtida mönster, säger Seyhan Özdemir. För att skapa kontrast till det blå och märka ut nischerna har man kompletterat med guld. – Det skapar intryck av ett större djup i nischerna, fortsätter hon. Ambitionen var att skapa en helhet med varje LERA #2 2015
Lera GRÖNA MOSKÉN
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKAN