Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera COCA-COLAS HUVUDKONTOR
Lera BRUNMÅLA HÄSTKLINIK
Lera KAKELSPANING
Lera MED STORSLAGEN AMBITION
Lera STOR BUTIKSSPECIAL
PROJEKT: BUTIKSTEMA LA FABRIQUE DE LUNETTES | PAR
IS P PROJE K TFAK TA PROJEKT: La Fabrique de Lunettes PLATS: Paris ÅRTAL: 2011 ARKITEKT: Marc Ifrah Architecture OMFATTNING: 110 kvm MAT ERIALFAK TA KAKEL/KLINKER NAMN: Global collection (75200V, 75220V) INKÖPT: Mosa Tiles FASAD NAMN: Matouche INKÖPT: Rex Ceramiche aris-kontoret Marc Ifrah Architecture fick i uppdrag att göra om en bank till butik åt glasögonförsäljaren La Fabrique de Lunettes. Beställaren hade redan flera butiker i en mer traditionell stil men ville i den här plocka upp vintagekänslan som präglar stadsdelen Marais där butiken ligger. Keramikälskaren Marc Ifrah bestämde sig för ett 50-talskoncept med matta färger och ett uppförstorat, hundtandsmönstrat keramikgolv i två grå nyanser. Att han ville använda keramik visste han från början. – Keramik är lätt att hålla rent och det blir inga märken från exempelvis högklackade skor. Keramik går inte sönder så lätt och blir inte sliten. Det värsta som finns är en smutsig butik. Och det blir ju smutsigt väldigt snabbt när alla går in med skor, säger han. Även fasaden är i keramik. Här har man valt en djupröd och glänsande italiensk platta. Men keramikfasader är inte populära i Paris och till en början såg det ut som om det skulle bli svårt att få igenom förslaget. – Vi hade fått nej till en krokodilmönstrad keramikfasad när vi pratade med arkitekten som ansvarar för bevarandet av byggnaderna här, men löste det genom att istället för att skriva krokodilmönstrat i ansökan så skrev vi bara produktnumret, och då var det inga problem. De kollade nog inte upp vilka plattor det var, skrattar Marc Ifrah. Att lägga ett keramiskt golv i två grå nyanser, en väldigt mörk och en väldigt ljus, bestämdes direkt, och sedan utvecklades resten av butikskonceptet utifrån det. – Jag älskar verkligen det materialet och försöker använda det så ofta det bara går. I interiören tänkte vi först använda grundfärger; rött, blått, och så vidare. Men sedan bestämde vi oss för att göra dem lite mattare, som om man hade lagt ett filter på, för att få fram den här retrokänslan, säger Marc Ifrah. Den största utmaningen var budgeten. – Allt är gjort väldigt billigt – det syns inte, men så är det. Att få tillstånd för fasaden var också en utmaning, men det löste vi ju, konstaterar Marc Ifrah nöjt. ■ 32 LERA #2 2015
Lera FORM & TEKNIK
Lera TURKISKT I LONDON
Lera GRÖNA MOSKÉN
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKAN