Nolltretton 1
SPEL SINNER: SACRIFICE FOR REDEMPTION Text: Carl
Linné Nintendo Switch, PC, PS4, Xbox One I bland vill du bara hoppa över allt krångel med att kämpa sig igenom en eller flera banor för att komma till bossen och komma direkt till den. Med en så kallad “boss rush”-design där hög risk ger stor belöning blir den här typen av spel en omedelbar utmaning. Oftast är det en fiende, det är den enda fienden på banan och det är en svår fiende så det gäller att hålla tungan rätt i mun och inte göra några misstag eller fel för det kan innebära slutet. I Sinner: Sacrifice for Redemption tar man rollen som en ensam krigare som befinner sig i efterlivet och måste där besegra sina synder - bokstavligt talat MÅSTE man besegra dom. Synderna uppstår som olika varelser där det gäller att hitta det bästa sättet att besegra dem. Då man måste offra något av sig själv för att öppna porten till bossen som exempelvis lite av sin hälsa och stamina eller göra en mindre skada hamnar man alltid mera i underläge än i liknande spel där man med tiden vanligtvis blir starkare och hittar nya bättre vapen. Här har du redan den utrustningen som man normalt skulle ha i ett mycket senare skede i andra spel. Till ditt förfogande har du ett enhandssvärd, sköld, ett större tvåhandssvärd, lite spjut någon typ av eldgranat, helande kraft och lite eldmagi. För varje boss man klarat måste man offra ytterligare lite av sig själv och på så sätt blir man alltid lite svagare, vilket medför att spelet blir svårare. Det är hela konceptet för spelet, bli svagare ju längre du kommer. KLUMPIGA KONTROLLER Om det inte hade varit för att kontrollerna känns lite klumpiga när man rör sig omkring och speciellt vid attacker hade jag kanske uppskattat spelet mer. För att inte tala om när man återhämtar sig efter att ha blivit träffad med en attack då kan det bli riktigt frustrerande. Tyvärr är även en del av banorna lite dåligt upplagda, det hände ett flertal gånger att jag ramlade ner för ett stup då jag inte någon aning om att det fanns ett där. Jag har personligen lite svårt för den här typen av spel, men ville testa det då jag tyckte att konceptet lät intressant - men det här var verkligen inte min grej. Att det sedan var lite för långa laddningstider på Switchen gjorde bara det hela ännu lite mer irriterande och vid ett flertal gånger stängde jag bara av och gjorde något annat. Det är definitivt ett gott försök även om det inte håller hela vägen. Jag ser gärna fler spel med samma upplägg (eller kanske nerlägg) där man blir lite svagare ju längre man kommer istället för att fienderna bara blir mer kraftiga, tål mer stryk och slår hårdare. SPELNYHETER INTELLIVISION AMICO - NY SPELKONSOL FRÅN INTELLIVISION Om ungefär två år ska Intellivision komma med en ny konsol för oss spelglada typer. Intellivision var den första riktigt stora succékonsollen när den släpptes 1997 och hade en livstid på hela elva år. Med Amico ska man försöka återskapa dess glansdagar och den ska bara ha stöd för 2D-grafik med ett egenutvecklat grafikchip som ska vara bättre än både PS4 och XBOX One… på just 2D då såklart. Med priser på spelen från $2.99 till $7.99 (USD) känns inte priserna hysteriska heller och det har redan annonserats en del spel som är gamla klassiker som hottats upp för att nå en ny publik. Det har såklart även tillkommit lite fler funktioner som nya banor och onlinestöd mm. Intellivision utannonserade konsolen i samband med Portland Retro Gaming Expo och beräknat släpp är den 10 oktober 2020. (CL) ESPORT VS F1 Maurizio Arrivabene, Ferraris Formel 1-chef, anser att esport är ett “hot” mot Formel 1. Han anser att om inte sporten blir mer intressant att titta på, väljer dagens kids att köra Formel 1 eller spela någonting annat på sina konsoler eller datorer istället. Detta kommer locka mer än att sätta sig på åskådarbänken och titta på när dessa mekaniska mästerverk kör runt och runt på en bana i en evighet. Jag kan inget annat än att hålla med i Maurizio Arrivabene påstående att i dagens underhållningsklimat måste man titta på allt som kan konkurrera med den verksamhet man bedriver och i det här fallet blir det alltså tv-spel mot jättesnabba bilar. (CL) 66 NOLLTRETTON