019 1
CITYPROFILEN TEXT: CAMILLA JOHANSSON ”Jag har ald
rig gått någon utbildning utan använder mig av ’learning by fucking up’” FRÅN O, HELGA NATT VIA MAGISKA MASKINER OCH FRAMÅT Ö rebroare i allmänhet kanske känner till de evenemang han legat bakom bättre än de känner Richard Kennett själv, så vi tog ett samtal med honom för att blicka både bakåt och framåt. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att låta bli att fråga Richard Kennett hur han känner inför det faktum att det varken blev Rådhusets julkalender eller O, Helga Natt i december. En fråga som vi, ska det visa sig, är långt ifrån ensamma om att ställa. – Jag har bestämt mig för att inte kommentera vad jag tycker och tänker om det. Visst kan det vara lite trist, men de är inte mina evenemang längre, och jag vet inte hur förutsättningarna sett ut för den nuvarande ägaren, eller hur de tänkt kring det hela. Så därför väljer jag att inte uttala mig så mycket om det, konstaterar han. Karriären började på säljsidan för en tidningsgrupp i England och efter flytten till Sverige så arbetade han med utgivning och formgivning av tidningen Review Magazine. – Det var under eran för Desktop Publishing, PageMaker, QuarkXPress och jag började jobba både som AD och med designutbildningar. Saken är den att jag är helt autodidakt, jag har aldrig gått någon utbildning, utan använder mig av “learning by doing” och “learning by fucking up” berättar Richard Kennett. Företaget Design Richard Kennett bildades 1992, och det första uppdrag han fick var för Krämaren. År 2000 byttes namnet till Soul Design. När bolaget 2016 gick i konkurs så var det en smäll för honom. – Plötsligt, efter 24 år, fanns inte företaget längre. Jag visste inte alls vad jag skulle göra. Men så kom min dotter Mathilda, som då var 17 år, och tog ett papper och ritade upp två spalter. I dem skulle det skrivas vad jag ville göra respektive vad jag inte ville göra. När vi var klara räckte hon mig pappret och sa ”bra, här har du din affärsplan”, berättar Richard Kennett. Det anteckningarna visade att han ville göra var att arbeta som frilansproducent av större, kreativa och annorlunda evenemang, både publika och för företag. Men först blev det en anställning som evenemangsan12 NOLLNITTON svarig hos Örebrokompaniet, något som förmodligen är en av historiens kortaste anställningar. – Jag kände redan efter ett par dagar att jag inte kunde vara anställd, och det säger absolut ingenting om Öre - brokompaniet, men allt om mig. Chefen Christer är en cool människa, och vi kom överens om att göra om en del av uppdraget till ett konsultavtal. Jag vet inte om det har med min uppväxt att göra, men jag hittar ofta min trygghet i otryggheten, i att inte riktigt veta vad som kommer härnäst, berättar Richard Kennett. I december stod han för andra året i rad som producent för Den magiska maskinen, ljusspelet på Örebro slotts fasad som blivit en ny jul-anknuten succé för både örebroare och tillresta besökare. – Från början var tanken med Den magiska maskinen att den skulle vara ett komplement till Rådhusets Julkalender och O, Helga Natt; det vill säga ytterligare ett evenemang som gjorde Örebro till en speciell plats att vara i och besöka inför jul, men det blev inte så, konstaterar han. Som tur är blev showen riktigt bra. Örebrokompaniets uppföljning visar att publiken var väldigt nöjda med årets Magiska maskin. Historien har berättats många gånger, men fröet till O, Helga Natt föddes 1997 när Richard, uppvuxen i England, gick genom Örebro en kväll kring jul och konstaterade att det var alldeles lugnt och tyst. – Jag var van vid hur det var i England, där det hände något hela tiden, inte minst med alla ”Carol singers” och ”Carol concerts” runt jul. Jag gick drottninggatan fram och blev stående vid Nikolaikyrkan, tittade ned över Stortorget och insåg att där skulle man kunna ha en julkonsert. Det skulle ta ända fram till 2001 innan det hela lyfte. – Det var Sydkraft som vågade satsa på min idé, som jag hade döpt till “Hallå Jul Ja” i arbetsnamn! Det första namn man ger ett projekt brukar fastna, så jag ville ge det ett namn vi absolut inte kunde behålla, skrattar Richard Kennett. Att han ville arbeta med att producera sceniska evenemang och events insåg han som 12-åring.