019 1
CITYPROFILEN – I min hemstad Shoreham-by-Sea arbe
tade jag på en Fish ’n Chip shop. De två bröder som ägde restaurangen bjöd med mig till London för att se musikalen ”Sound of Music” med Petula Clark, och jag blev helt uppslukad av hela föreställningen - musiken, berättelsen, tekniken, alltihop. Detta med att berätta en historia finns också inom marknadsföring och reklam, så det är nog inte så konstigt att jag kände mig hemma där också. Mitt första evenemang någonsin gjorde jag medan jag var kvar i England. Tillsammans med vänner gjorde vi en egen version av Live Aid i Worthing, berättar Richard Kennett. Att arbeta med upplevelser är något som han kommer att fortsätta med inom ramen för det nya företaget Bright blue AB. Bland de uppdrag han haft på senare år ingår flera events för Atlas Copco, där Richard hjälpte till att lansera det nya varumärket Epiroc för bolagets globala ledningen. – Bland annat var vi på Kvarntorpshögen, mitt i skulpturparken, där vi byggde upp en hel lokal från scratch, berättar Richard Kennett. Och fler uppdrag väntar; – Framöver fokuserar jag helt på att vara producent, inte arrangör. Det är tufft att vara själv och arrangör. Ibland, när O, Helga Natt visades i tv på julafton, och jag fick sms, och folk ringde om hur bra det varit, då kunde det vara så att det fortfarande var 200 000 kronor som måste fram för att täcka upp kostnaderna. Det var sällan som det gick ihop helt och hållet. Jag vill inte längre utsätta mig eller min familj för den oron, säger Richard Kennett och tillägger. – Men så länge jag har en uppdragsgivare kommer jag att producera större och annorlunda upplevelser. Det är det jag kan och det är det jag älskar att göra, har jag och min dotter konstaterat. ”Jag hade döpt [O, helga natt] till “Hallå Jul Ja” i arbetsnamn!” 14 NOLLNITTON