Byggaren 1
Byggbilsbilsnytt REDAKTÖR: CHRISTER ANDERSSON Han
tverkarbilarna fortsätter att minska i försäljningen För andra gången i år har Bil Sweden justerat ner sin prognos för försäljningen av lätta lastbilar under 2020. Den här gången till 33 000 bilar. Inför året låg prognosen på 47 000 bilar, vilket därefter reviderades till 38 000 bilar. Personbilsregistreringarna ökade med 7,3 procent i september och minskade med 5 procent i oktober. En minskning hittills i år med 16,8 procent. Bil Sweden tror ändå på en återhämtning och har höjt prognosen för personbilar till 280 000 bilar från tidigare 270 000. Inför året trodde man på 330 000. Under årets första tio månader har registreringarna, jämfört med 2019, minskat med 16,8 procent till 230 791 bilar. Positivt är att elbilar ökar. Under januari-oktober har det registrerats 66 730 laddbara bilar i Sverige. För byggarnas bilar ser det inte lika ljust ut. Bil Sweden har för andra gången i år justerat ner sin prognos för försäljningen av lätta lastbilar till 33 000 bilar. Inför året låg prognosen på 47 000 bilar, vilket däreft er reviderades till 38 000. Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, skyller den dåliga försäljningen på coronakrisen och det faktum att Bonus malus drabbar köparna av lätta lastbilar extra mycket. Under oktober registrerades 3 300 lätta lastbilar jämfört med 3 712 under samma period 2019. En minskning med 11,1 procent. Under januari-oktober i år blev registreringarna 23 892 bilar mot 38 687 under samma period 2019. Bästsäljare under januari-oktober är som vanligt Volkswagen med 7 872 registreringar, följt av Ford med 4 384, Mercedes med 2 990, övriga (varav merparten är Peugeot) med 2 052 och Renault med 1 588. Samtliga bilmärken, utom MAN, sålde sämre än under perioden 2019. MAN är ett udda bilmärke i Sverige. Här en MAN TGE med en hantverkarinredning från Sortimo. MAN är det enda fabrikatet som ökat i försäljning i år. Dock bara till 61 bilar från 53 under 2019. Trots ett ökat utbud av modeller säljs det färre eldrivna transportbilar. 1 001 bilar under januari-oktober mot 1 244 under samma period 2019. Bästsäljare är som vanligt veteranen Renault Kangoo med 436 före Nissan e-NV200 med 293 registreringar och uppstickaren VW Caddy med 93. 107 kronor. I det nya förslaget minskas också bonusen till laddhybrider. I dag delas bonus ut till laddhybrider som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer. Ett gränsvärde som nu sänks till 60 gram. Samtidigt sänks det högsta beloppet för laddhybrider till 45 000 kronor från dagens 60 000 kronor. Elbilen Dacia Spring även som hantverkarbil Dacia Spring, Renault-koncernens stads-SUV, vilken introduceras i början av 2021, förväntas bli en av de billigaste elbilarna på marknaden. Den kommer i tre olika versioner. Först som ett fordon för ”bildelning” och senare under hösten 2021 som personbil och även som en skåpbil, alltså en hantverkarbil för jobb i stadsmiljö. Bilen är 375 centimeter lång, 162 centimeter bred och 151 centimeter hög. Motorn är på 32 kW/44 hk och batteriet är på 26,8 kWh. Toppfarten är 125 kilometer i timmen. Den kan laddas till 80 procent på en timme med en 30 kW DC-laddare och på fem timmar laddas den fullt med en 7,4 kW laddbox. I skåpversionen blir lastutrymme 800 liter och maxlasten är tämligen blygsamma 325 kilo. Elbilen Dacia Spring kommer under hösten 2021 i en hantverkarbilsversion. 18 BYGGAREN 8 2020 FOTO: CHRISTER ANDERSSON FOTO: DACIA