Byggaren 1
Den femte generationen av den svenska bästsäljare
n VW Caddy är byggd på en ny plattform och har en helt ny kaross. Snyggt, men var är arbetsredskapets skyddande avbärarsköld på sidan? och kurvtagning samt att ljusbilden smalnar av vid ökad hastighet på landsväg. I Sverige föredrar vi som bekant asymmetriska bakdörrar före takhängda dörren. En nyhet är att de sidohängda bakdörrarna nu går att kombinera med backkamera. Beträff ande förarplatsen sitter vi lika bra som i föregående Caddy-generation i en förarstol som går att höja bakifrån-framåtuppåt. Vilket naturligtvis inte är optimalt. Som tillval fi nns en komfortstol som även går att höja och sänka i framkant och den har även armstöd. Ratten är tyvärr inte rund men kan naturligtvis justeras både upp-ner och ut-in. Tyvärr skymdes instrumenten när artikelförfattaren fått till sin favoritkörställning. Och vi tycker att tangenterna för manövrering på den stora ratten är små och plottriga. Båda vindrutestolparna är onödigt skymmande i nederkant. Förvaringsutrymmena i hytten är annars bra med stora fack i dörrarna, ett bra låsbart handskfack, en utmärkt hylla i taket över vindrutan samt ett arbetsbord på baksidan av passagerarstolens framåtfällda ryggstöd. Det breda förvaringsfacket ovanpå panelen är alldeles för öppet varför det bildas speglingar i vindrutan. Det nyaste är annars just instrumenteringen som består av analogt avlästa digitala instrument samt en stor digital display mitt på panelen. Den fi nns i tre storlekar, men i Sverige blir det 8-tumsversionen som blir standard på grund av att onlinetjänster är åtkomliga. De övriga två skärmarna är på 6,5- och 10 tum. Dagens mobilberoende publik är vana vid och uppskattar säkert att mycket sköts av touchkontroller, och då inte bara på informationsskärmen. En spekulant uppskattar säkert moderna bilars assistanssystem och på den punkten lär dom inte bli besvikna i nya Caddy. Fem av systemen är nya medan 14 fanns sedan tidigare. De nya är: Rear Trafi c Alert som integreras i radarsensorerna bak, Emergency Assist som alltså är autobroms, Side Assist som griper in om Du vinglar ut över mitt- eller sidolinjen och Trailer Assist som hjälper till att backa släpet. Travel Assist, en början till autonom körning, hjälper till med gas, bromsning och styrning. Bland dem som fanns tidigare gillar vi ett Front Assist-system som kan läsa av om något skulle dyka upp på den korsande körbanan. Systemet är standard på alla nya Caddy. Inredningen är ny och panelen har analogt avläsbara digitala instrument och 8-tumsskärmen, standard i Sverige, har touchkontroller. Bra förvaringsutrymmen, men för kort skärm över förvaringen på panelen ger speglingar i rutan. BYGGAREN 8 2020 Första intrycket av byggarnas favoritbil är i huvudsak positivt och vi ser fram emot att bedöma bilen på hemmaplan i början Skåputrymmet är något mindre än tidigare. Både i korta och långa Caddy. Inklätt skåp blir standard. Här den smala sidodörrsöppningen på korta Caddy. Maxi-versionen har fått en bredare dörr än tidigare. 27 av 2021. Priset börjar från 227 875 kronor, inklusive moms, för en Caddy Cargo med dieseln på 55 kW/75 hk och sexstegad manuell låda. En Caddy Cargo Maxi med dieseln på 90 kW/122 hk kostar från 290 875 kronor. Caddy säljs även i en personbilsregistrerad version och som campingbil. Observera att det fi nns tuff a konkurrenter i storleksklassen som slår Caddy på fl era punkter, bland annat med högre maxlast. En viktig detalj för en distributör. VW:s framgångar i Sverige baseras inte enbart på de rullande produkterna, utan även på ett brett nät av återförsäljare och serviceverkstäder. Nog så viktigt för den som använder bilen i sin yrkesutövning.