Marknad 1
Örebro En utmaning i klimatsmart konsumtion Text
Camilla Johansson Örebro kommun vill satsa på en hållbar och klimatvänlig utveckling. En del i det arbetet är klimatutmaning Klimatsmart Vardag, som varit återkommande sedan 2015. Nu sparkar hösten igång med Up-cycle utmaningen. I sommar har vi hört mycket om klimatförändringar, och kanske också känt oss oroade när bränderna rasat i landet. Men alla kan göra något, vilket också är tanken med kommunens initiativ Klimatsmart Vardag. Återkommande läggs utmaningar upp på kommunens hemsida, fram till den 5 oktober handlar det om att släppa fram skaparglädjen och göra om ett second hand-föremål till något nytt. Kanske fräschar man upp det man köpt, eller det man hade liggande hemma till att se nytt ut igen, eller så ger man det en helt ny funktion. Genom att göra om saker som redan finns istället för att köpa nytt bidrar du till en mer hållbar konsumtion. Vad som sedan krävs är att man senast den 30 september lägger upp en bild på sin skapelse på Hållbar Var - dags hemsida. I ett första skede be - stämmer en jury vilka bidrag som går vidare till final, och dessa finns till beskådande på Stortorget i Örebro den 6 oktober då återbruks och second - hand-mässan ”Grön Lördag – en heldag med Åternyttan” äger rum. Det finns priser att hämta också, redan i samband med juryomröstningen utgår presentkort på 2 000 kronor till vinnaren, 1 000 kronor till andraplaceringen och 500 kronor till tredje plats. Även den publika omröstning som äger rum på Stortorget kommer att belönas, med presentkort i en fall - ande skala från 1 000 kronor till de tre högst placerade. På Klimatsmart Vardags hemsida hittar man inte bara utmaningar, utan även enkla och konkreta tips för vad man själv kan göra för att göra sin bit i en hållbar utveckling. Provåkande resulterade i fler resenärer Text Camilla Johansson Hållbarhet kan också vara en delanledning för de som väljer att ta sig till och från arbetet med buss. Det var just den aspekten som gjorde att Länstrafiken och Region Örebro län i januari erbjöd 53 000 registrerade bilägare att prova på bussresande istället för att ta bilen. 9 000 ansökningar kom in, och av dessa fyllde 4 000 personer de fastställda kriterierna för att få bli provåkare och resa med Läns - trafiken gratis under två veckor. – Vår prova-på-kampanj har resulterat i att fler vanebilister som tidigare nästan aldrig åkte med buss och tåg både börjat och ökat sitt resande med kollektivtrafik. Det är vi väldigt glada över, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef Länstrafiken Örebro. 44 Marknad Prova-på-kampanjen är en del av projektet Hållbart resande i Örebroreg - ionen som drivs av Region Örebro län, Länstrafiken, Länsstyrelsen, en majoritet av länets kommuner och Örebro universitet. Projektet är delvis finansierat av den Europeiska regionala ut - vecklingsfonden. – Det är glädjande att våra ökade satsningar på riktade kampanjer har bidragit till att fler väljer kollektivtrafik istället för bilen när det är möjligt, konstaterar Mats Gunnarsson, ordför - ande i nämnden för samhällsbyggnad. Ett halvår senare har 600 resenärer svarat att de efter provperioden fortsatt att välja bussen före bilen, vilket betyder tio fullsatta bussar med nya pendlare i kollektivtrafiken. Foto Alexander von Sydow