TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LEDAREN Nr 1 2018 Lönsamhet och inspiration från
Handelsbanken Skog och lantbruk MARKNAD Högre pris på jord och skog UTBLICK Trump skapar oroi lantbruket REPORTAGET Han säljer ren luft till turister Sex av tio vill köpa mer skog Programledaren Sofia Rågenklint Trivs bäst på en stubbe i skogen G Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Produktion: Nice One, www.nice.one Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Åsa Willén, Karin M Åberg, Axel af Petersens, Stefan Mattsson, Rolf Åttingsberg och Lena Lundh Formgivning: Sara Bergfors, Lena Fredriksson Korrektur: Jenny Björk Omslagsbild: André de Loisted Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på 100 gram WFC, matt bestruket Svanen- och FSC-certifierat papper. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm. lädjande nyheter i slutet av förra året. Först kom Lantbruksbarometerns höstsiffror och sedan Skogsbarometern. Gemensamt för de båda var den positiva synen på lönsamheten och framtiden i både skogs- och lantbruksföretag. Mer än hälften av skogsägarna och lantbrukarna upplever att lönsamheten är tillfredsställande eller mycket god. Som alltid är det stora skillnader mellan olika företag och produktionsgrenar. Lönsamheten ökar investeringsviljan och sex av tio skogsägare skulle välja att investera i skog om de hade en miljon över. Man kan anta att den ökade lönsamheten framöver kommer att märkas i ökade investeringar, inte bara i skog och mark utan även i byggnader för att möta ökande efterfrågan på svenskproducerat. I årets första nummer inleder vi vår nya serie Lantbrukarna upplever att lönsamheten är tillfredsställande eller mycket god. om byggnader. Vi inleder med en historisk tillbakablick: varför ser byggnaderna ut som de gör i olika delar av landet? Vi gör ett nerslag i nutid för att därefter få en bild över vad framtiden kan erbjuda i byggtekniker. Låter det intressant så hittar du serien på sidorna 22–27. UTTRYCKET ”VAR SAK HAR SIN TID” som man ibland hör gäller även byggnader. Många gamla ekonomibyggnader på landsbygden som var rationella enheter i den tid de uppfördes tillför i dag bara estetik och kostnader i form av underhåll för dess ägare. Historiska band gör att det blir svårt att fatta beslutet att vara den generation som river den fina sekelskiftesbyggnaden för att skapa en mer rationell enhet. När det gäller finansiering i skogs- och lantbruksföretag borde uttrycket vara att ”var sak har sin säkerhet”. När grannfastig heten blir till salu eller en ny ekonomibyggnad ska uppföras vill både köparen och banken att låneutrymmet på den ägda fastigheten ska vara tillfredsställande för att kassaflödet ska klara den nya belåningsgraden. Om fastighetens värde använts för till exempel maskininvesteringar kanske skogsaffären missas och det dröjer trettio år innan nästa chans till förvärv kommer. Detsamma gäller också investering i nya produktionsanläggningar som kanske inte kan genomföras för att säkerheten redan använts när marknaden skulle göra investeringen intressant. ALLA LÄNDER ÄR måna om sin inhemska produktion och vill lyfta fram dess fördelar. Även om det finns en stark efterfrågan i det egna landet ger en marknadsposition som exportör fördelar över tid. I tider där ordet protektionism oftare förekommer i debatten tar vi oss till USA. Vi möter företrädare för amerikanska lantbrukare och får en inblick i hur lantbrukets handelsavtal påverkas av Donald Trumps presidentskap. Själv är inte alltid bäste dräng – eller? ROLF ÅTTINGSBERG Ställföreträdande chef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se NY SERIE! Byggnader Del 1. Tidsresan Gårdens byggnader – förr och nu