TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD För Karl Hedin är det viktigaste att de a
nställda vill vara med och utveckla företaget och kanske till och med är lite stolta över att jobba där. Människofokus nyckeln till Karl Det finns flera skäl till att företaget AB Karl Hedin klarar den bergochdalbana som präglar sågverksbranschen. Ett är att människorna står i fokus i företaget. Det gör det möjligt att möta nya utmaningar. Text Tina Andersson Skog FÖR 100 ÅR SEDAN startade Karl Hedins farfar ett litet företag med stora ambitioner. I dag är det stort och stadigt växande. Företaget står livskraftigt kvar efter en hård strukturrationalisering i sågverksbranschen. – Min analys av det är att vi lyckats 8 Tillväxt skapa en organisation som är lite bättre än genomsnittet. Det är människorna som utgör organisationen och vi har varit duktiga på att sätta ihop och utveckla humankapitalet, säger Karl Hedin. 1983 TOG HAN över familjeföretaget efter sin far och blev vd redan som 34-åring. På 1990-talet inträffade en intern kris som gjorde att han förstod vikten av rätt personal. – Nyckelpersoner försvann genom sjukdom och jag hade ordentliga problem med att hitta folk. Då förstod jag vikten av humankapitalet och det gjorde att vi bland annat startade en traineeutbildning, säger han. Utvecklingen har varit omvälvande under de hundra år som företaget AB Karl Hedin har funnits. Karl Hedins farfar var tidigt inne på att kontrollera flera led i affärskedjan. Han började med att köpa skog på rot och hugga och köra fram timret. Sedan startade han sågverk och hyvleri. Hela tiden köpte han också skogsmark. Sonsonen har fortsatt i samma anda genom att ta bort mellanhänder i exporthandeln och lägga till emballageindustri och byggmaterialhandel. — DET ÄR vår organisation som gjort att vi har kunnat kapa mellanleden och klara utmaningar. Har du överblicken har du möjlighet att satsa där det behöver effektiviseras. Hos oss är det många som kommer med idéer